Zalige Zondag

Voorstelling: 
Steven Delannoye in dialoog met Geert Goiris
     &
Bruno Vansina 4tet
Discipline: muziek
Locatie: Museum M & STUKcafé
Wanneer: 24/03/2013

Om alles hier in clichés te starten: het sneeuwde zondag. Inderdaad, het was koud, glad en heb ik al koud gezegd? Maar genoeg gezaagd en gezeverd, over naar the real deal: muziek! Leuven Jazz ging zijn laatste dag in en daar wou ik bij zijn, met of zonder sneeuwballengevecht. Op deze vroege zondagochtend stapte ik (met het ganse gezin) in de auto op weg naar museum M. Jawel, muziek in een museum. Op het eerste verdiep wordt het werk van fotograaf Geert Goiris geëxposeerd en voor de gelegenheid mochten 40 jazzliefhebbers hier een concert bijwonen. Om 11u stipt zette ik mij neer op mijn stoeltje in afwachting van een voorwoord door de fotograaf. Helaas kon deze na een half uur enkel uitbrengen “dat we ervan moesten genieten”. Ach, een beeld zegt meer dan duizend woorden, nietwaar?

Saxofonist van dienst was Steven Delannoye waarnaast Lode Vercampt zich achter zijn cello zetelde. Hoewel ik sceptisch gezien eerst dacht dat zo’n minimalistische bezetting in een grote museumzaal nooit vol kon klinken, vergiste ik mij zwaar. Zonder enige versterking vulden zij de ruimte en zorgden voor een fantastische complementaire sound. Enkele stukken waren ook speciaal geschreven voor de tentoonstellingen waardoor de toeschouwers rustig kon rondkijken vanuit hun stoel. Want geef toe, wie vecht er normaal gezien tijdens een museumbezoek niet voor die enkele zitplaatsen om zijn voeten te laten rusten? Nog een voordeel aan een optreden in een museumzaal: er is geen sprake van een backstage, podium of spotlights. Nee, gewoon twee muzikanten binnen handbereik die oogcontact durven maken met hun luisteraars.

Het concert werd afgesloten met een goedkeurende glimlach van de fotograaf en een luid applaus van het publiek. Ik was vervolgens volledig klaar de tentoonstelling te verkennen op de soundtrack van dit jazz duo. Edoch werd mijn enthousiasme getemperd door het nieuwtje dat we “hiervoor morgen terug verwacht worden”. Het project was nog niet volledig geïnstalleerd, hoewel de jazz audioguide vanaf 21 maart verwacht was. In plaats hiervan werd ons een rondleiding met een gids aangeboden, voor mij persoonlijk toch een einde in mineur.

Gelukkig stond er als afsluiter van mijn zondag, en natuurlijk inleiding van weer een mooie week, nóg een concert op de agenda. Samen met enkele vrienden werd er geklonken op het studentenleven in afwachting van een gratis concert in het STUKcafé. En kon het nog beter, in plaats van een kwartet stonden er 5 mannen op het podium. Het Bruno Vansina 4tet had ergens nog een pianist gevonden die de pannen van het dak speelde, waardoor ik mij het beeld van de Aristokatten meermaals voor de geest haalde. Ach, laat ik een Filip-De-Winter’ke doen, zoekt u zelf de 7 verschillen!

_DSC0495 The AristoCats Wallpaper 5

Het STUKcafé stond stampvol met mensen die zich hip vonden genoeg om de week jazzy in te zetten waardoor ik mij al snel omringd zag door sexy snor dragende boys met v-nek dieper dan de crisisgrafieken en  analoog klikkende meisjes in een jeans die ze voor vertrek stalen uit de klerenkast van hun jongere zusjes. Enfin, een mooie zondagavond. U hoort het, tot u spreekt een overtuigd Leuven Jazz-festivalganger. Ik wacht al op de volgende editie!

Een gedachte over “Zalige Zondag

Geef een reactie

