Plezier in een aula

Voorstelling: Elisabethiade
Discipline: muziek
Locatie: MTC
Wanneer: 27/03/2013 om 21u

Elisabethiade

Ik weet niet of u ooit al eens een viool in uw handen heeft gehad, maar ik kan u vertellen: het is niet echt moeilijk daarop een valse noot te spelen. Dé reden bij uitstek trouwens waarom mijn mama me op 11jarige leeftijd richting de piano dwong. Gelukkig dachten de mama’s van Artiom en Andrey hier anders over. Het kan er misschien ook aan liggen dat deze heren gewoon geen valse noten spelen. Mag ik u voorstellen: Andrey Baranov en Artiom Shishkov, meesters in het vioolspel begeleid door Dasha Moroz. Baranov won de Koningin Elisabethwedstrijd in 2012, Shishkov werd zesde laureaat (maar moet in mijn oordeel niet onderdoen). Moroz begon piano te spelen op de leeftijd van drie en kent elk geheim van de zwart-witte toetsen.

Klassieke muziek is voor oude mensen, voor snobs, voor de rijken, … Ga zo maar door, de vooroordelen zijn eindeloos. En toch bevond ik mij op een gewone woensdagavond tussen honderden studenten die om 9u hun weg naar de MTC-aula hadden gevonden. De violisten wisten de studentenmassa stil te houden zoals nog niet veel proffen hen het hebben voorgedaan. Toch bizar hoe deze stoelen en bankjes beduidend harder kraken tijdens een les als tijdens een concert. Deze mannen weten wat dan ook wat ze doen: het niveau ligt hoog. Niet meer dan logisch wanneer je twee laureaten van de Koning Elisabethwedstrijd 2012 samen zet. Er is zoveel interactie tussen de violisten dat het bij momenten een ingestudeerde choreografie lijkt: het gezwiep van hun haren, het bonzen van de lakschoenen, de stiekeme glimlachjes.

Het publiek kent klassieke muziek, zoveel is zeker. Geen enkel ongepast kuchje, geen afgaande telefoons, geen applaus op de verkeerde momenten. Nee, de Leuvense studenten houden hun manieren. Verschillende keren hoorde ik rondom mij “Ooooh”,“Aaah” of “Zie die zijn vingers”. Ik bemerk snel de jongere garde violisten in de zaal. Zij begonnen The flight of the Bubmblebee van Korsakov zelf na te spelen op luchtviool. Probeert u zelf maar eens rustig te blijven tijdens het luisteren naar dit fragment.

Ik betrapte mezelf tijdens het concert op het veroordelen van een aantal vrienden van mij in het publiek als de “niet typische klassieke muziek-luisteraars”. Maar waarom zou je niet kunnen genieten van een gratis concert? In ieders opvoeding zit deze prachtige muziek: al is het je Nokia-tune, je favoriete Disneylied of Edward van Twilight zijn pianospel. Bovendien spreekt de universaliteit voor zich: Russische muzikanten voor een Vlaams publiek. Zonder woorden, in de taal van het applaus.

Dit concert werd u gratis gebracht met de steun van BNP Paribas Fortis in samenwerking met de KULeuven en Elisabethiade Leuven. Heb ik u overtuigd dat klassiek u ook kippenvel kan geven? Begin april 2014 zijn er weer jongerenconcerten (meer info op www.imkeb.be), maar voor wie niet zo lang op zijn honger wil blijven zitten: ons eigenste Universitair Harmonie Orkest geeft nu vrijdag 29 maart om 20.15u ook een concert en uw favoriete muziekrecensente zal hier zeker te vinden zijn. Tot dan?

Geef een reactie

