Vive la Belgique!

Voorstelling: Belpop Bonanza
Discipline: Lezing / Muziek
Locatie: Het Depot, Martelarenplein 12, Leuven
Wanneer: 04/05/2013, 20.00u

België

Van chevalier Arno Hintjens heb ik onthouden dat iedereen in bad gaat op zaterdagavond. Eergisterdag hield ik het zelf bij een snelle ochtenddouche. Op die manier moest ik des avonds niet meer in bad en kon ik vrij van zorgen richting Het Depot taffelen.

Daar werd een hoorcollege gegeven waar de verzamelde Leuvense auditioria enkel jaloers op konden zijn. Journalist Jan Delvaux en dj Bobby Ewing verkochten onder de noemer Belpop Bonanza praatjes en plaatjes uit onze nationale muziekarchieven. Voor vorst, voor vrijheid en voor recht werd een uiterst swingende oral history afgestoken.

Geen kaarsrechte snelweg maar een spinnenweb van stegen en binnenwegen waarop het fijn afdwalen was. Jan en Bobby als stadsgidsen met vooral aandacht voor de achterbuurten. Dit was geen jongensboek vol heldenverhalen maar een schimmige pulproman over hofnarren en charlatans, over ritselaars en duivelskunstenaars.

Tussen Soeur Sourire en Raymond Van Het Groenewoud, tussen punk en dance werden spel en knikkers, regel en uitzondering, cult en kitsch gelijkwaardig behandeld. Op tijd en stond werd Hare Majesteit Koningin Marva, Koningin der Belgen aanbeden en Ridder Will Tura, beschermer van weduwen en wezen werd gemashupt met Daft Punk. Faut le faire!

Van een strikte taakverdeling genre Jan de praatjes en Bobby de plaatjes was geen sprake. Waar de eerste regelmatig een tikje te droog uit de hoek kwam, toonde de tweede zich de held van de avond. Deze leerstof zou zelfs op de dansvloer overeind gebleven zijn. Het noodgedwongen alternatief – fokswild shaken in de zeteltjes – was een tikje beperkend maar ik ben er toch in geslaagd mijn linkerknie uit de kom te krijgen.

Oh la la, c’était magnifique.

Er rest mij slechts de hoop uit te drukken dat Belpop Bonanza dra op dvd zal verschijnen zodat ik een pakketje kan opsturen naar mijn vrienden die elders ter wereld in ballingschap leven om hen te tonen dat het vaderland hen weliswaar mist maar dat het zich kranig houdt.

Meer info hiero. Belpop Bonanza is woensdag nogmaals in Leuven te zien en wel in de Hungaria, meer info daarover hiero.


Geert Simonis

Geef een reactie

