Donderdag heeft u geen andere keuze dan naar het Slotevent van Faculty Stars in de Universiteitshallen te gaan

preview slotevent faculty stars 2013Donderdag moet u vanaf een uur of vier ’s namiddags in de Universiteitshallen wezen. Daar wordt de tweede editie van Faculty Stars afgesloten met een groots Slotevent. Inclusief de nodige toeters en bellen en het obligatoire vuurwerk. Indien u uit de lucht valt: een Faculty Star is een soort stadsdichter. Zij het dan niet van een stad maar van een faculteit van de KU Leuven. Bovendien ging het niet enkel om poëzie maar om alle mogelijke kunstgenres.

Wij belden al even rond met enkele Faculty Stars om naar hun ervaringen te peilen. Onze gesprekspartners waren: Sam David, zanger-gitarist van de popgroep Audience In The Street (faculteit Letteren), beeldend kunstenares Veerle Haemels (faculteit Geneeskunde), cabaretière Linde Declercq (faculteit Rechtsgeleerdheid) en fotografe Kalina De Blauwe (faculteit Sociale Wetenschappen).

Vooreerst vroegen wij ons af wat het gezelschap in Gods naam had bezield om deel te nemen aan Faculty Stars.

Kalina De Blauwe: “Ik wilde eigenlijk vorig jaar al deelnemen. Op dat moment echter vond ik mijn foto’s nog niet goed genoeg. Dit jaar hebben mij vrienden mij heel hard gepusht om wel deel te nemen. Dus deed ik dat, vlak voor de deadline natuurlijk (lacht).”

Sam David: “Ik zit pas mijn eerste jaar in Leuven. Anke, de drummer van Audience In The street, is er al een jaar langer. Zij kende de Faculty Stars dus al en stelde voor dat we zouden deelnemen.”

Linde Declercq: “Vanuit Rechten was er niet echt een kandidaat. Ik had een paar keer satirische liedjes gezongen op vrije podia en dergelijke. Op die manier was ik bekend bij het praesidium van het VRG. Zij hebben mij toen gevraagd voor de Faculty Stars. Zelfs de decaan heeft contact opgenomen om aan te dringen op mijn deelname. Een hele eer. Uiteindelijk was ik niet de enige kandidaat maar ik heb het wel gehaald. De rest zat meer in de hoek van de beeldende kunst.”

Niet alleen het aantal deelnemers verschilde van faculteit tot faculteit. Ook de bekendheid van Faculty Stars fluctueerde.

Veerle Haemels: “Er waren best veel studenten die de Faculty Stars niet kenden. Ik geloof dat er zelfs deelnemers waren die niet goed wisten wat het precies inhield (lacht). Als ik het dan uitlegde, vond iedereen het wel cool. Och, het is pas de tweede editie, er is nog veel ruimte om bekender te worden.”

Linde: “De bekendheid moet inderdaad nog wat groeien maar het project wordt wel heel goed gestuurd vanuit de universiteit.”

David: “Op Letteren is Faculty Stars al best bekend. Er is ook een hele goede reclamecampagne gevoerd: affiches, latjes, …”

Elke Faculty Star kon rekenen op begeleiding die was aangepast aan zijn of haar bezigheden.

Kalina: “Ik heb een fotosessie gehouden die werd begeleid door fotograaf Rob Stevens van Campuskrant. Bij Bert Stephani ging het dan weer over het gebruik van licht en de flits. Maar ik heb ook de tentoonstelling van Geert Goiris in Museum M kunnen bezoeken om inspiratie op te doen.”

Linde: “Ik heb dankzij Sanne Clerinx van 30CC een aantal voorstellingen in de schouwburg kunnen meepikken. Heel interessant om te zien hoe zoiets wordt opgebouwd en gestructureerd. Met de mannen van Kommil Foo heb ik zelfs een meet and greet gekregen.”

Sam: “Wij werden begeleid door Mike Naert van Het Depot. Hij heeft er onder meer voor gezorgd dat we bij hem konden repeteren. Met Geert Maris van Nona Mez zijn we dan weer heel technisch op de muziek ingegaan. Een aantal oude nummers van ons zijn nu helemaal van vorm veranderd.

Faculty Stars is er duidelijk al in geslaagd zijn finalisten meer kansen te bezorgen om hun werk te tonen.

Veerle: “Binnenkort exposeer ik een paar van mijn werken in de bibliotheek van Biomedische Wetenschappen. Ook heb ik een opdracht gekregen om kinderafdeling van Tandheelkunde op Gasthuisberg op te fleuren.”

Kalina: “Bij ons op de faculteit gaat er ergens een foto van mij komen hangen maar ik weet nog niet precies waar.”

Linde: “Faculty Stars was ook keigoed om te netwerken (lacht). Ik heb al heel veel contacten gelegd. Het probleem is een beetje dat ik volgend jaar in Groot-Brittannië studeer.”

In afwachting van meer moois is er dus donderdag het Slotevent van de Faculty Stars. Wat gaat daar precies te zien zijn?

Sam: “Met Audience In The Street hebben we een set van een kwartier voorbereid die we vier keer zullen spelen.”

Veerle: “Ik heb mijn mini-expositie net samengesteld. Het is een slideshow met wat recent werk maar het ontstaan ervan wordt ook getoond, een beetje de making of dus. Ik ga ook ter plaats werken om te tonen hoe ik een schets precies bewerk met de computer.”

Kalina: “Ik wilde eerst een thematische reeks tonen maar dat is niet echt gelukt. Het is een selectie geworden uit wat ik de afgelopen maanden heb gemaakt.”

Linde: “Ik heb speciaal voor het Slotevent een liedje geschreven. Het heet Faculty Star maar verder wil ik er nog niks over verklappen (lacht).”

Scroll nu terug naar boven. Kijk de twee heren diep in de hogen. Durft u hen echt te zeggen dat u donderdag niet naar het Slotevent van Faculty Stars gaat?

Geert Simonis

Een gedachte over “Donderdag heeft u geen andere keuze dan naar het Slotevent van Faculty Stars in de Universiteitshallen te gaan

  1. Pingback: U wou naar Beyoncé maar zij stelt u teleur… | CLUB KULtuur

Geef een reactie

