Interview Phanques

“Mooi maar niet te afgelikt”

phanques

Mogen we u voorstellen aan Maarten Tytgat? Zijn hoofd doctoreert aan het departement Elektrotechniek van de KU Leuven, na de uren wijdt hij zijn hart aan de muziek. Zijn jeugd sleet hij bij Limburgse indiegroepjes als Carbon (R.I.P.) en JFJ. Nu hij volwassen is, stelt hij een eerste ep voor van zijn soloproject Phanques. Wat dacht u van een babbel met de man?

Je combineert dus JFJ met Phanques, hoe groot is je ego net?

Maarten Tytgat:(lacht) Dat heeft met ego niets te maken. Wel met creativiteit. In JFJ spelen we de nummers van Jonas Wellens, onze zanger. Maar ik heb een eigen artistiek ei te leggen. Twee jaar geleden heb ik een microfoon en wat apparatuur gekocht en ben ik beginnen opnemen in mijn slaapkamer.”

“De ep bestaat uit vier nummers uit de afgelopen twee jaar die ik heb heropgenomen met een vriend van me, Martijn Ravesloot, die ook bij Stad Van Licht Speelt. Ik heb de opnames zelf gemixt en ze zijn gemasterd door Bert Gielen.”

Hoe ben je bij de naam Phanques uitgekomen?

Tytgat: “Ik heb twee jaar lang rustig kunnen nadenken over een naam. Er was geen druk, ik moest toch niet gaan optreden of zo (lacht). Af en toe had ik dan een naam die wel oké klonk maar na een paar weken was ik die beu. Phanques is een verbastering van “thanks” maar het verwijst ook naar the Beatles. In het nummer Being for the Benefit of Mr. Kite! van op Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band heet de circusdirecteur Pablo Fanque.”

Op die manier. Je hebt de afgelopen twee jaar heel wat muziek verspreid via het internet maar je ep verschijnt ook in de echte wereld. Wat is de meerwaarde daarvan in deze tijden van online muziekconsumptie?

Tytgat: “Enerzijds wil ik natuurlijk dat de mensen mijn muziek horen en dan is zo’n schijfje heel handig. Als je gewoon een link rondmailt met wat liedjes, luistert er bijna niemand naar. Aan de andere kant is het ook iets voor mezelf: Dit Heb Ik Gedaan, Ik Heb Een Cd Gemaakt. Bovendien vormen deze liedjes ook wel een geheel.”

Wat hebben ze net gemeenschappelijk? Zijn het de beste van de afgelopen jaren? Of is er een overkoepelend thema?

Tytgat: “Deze vier heb ik in samenspraak met Martijn geselecteerd. Het zijn de nummers die het meest afgewerkt waren. Anderen moesten nog wat rijpen of hadden andere instrumenten nodig. Er zit geen overkoepelend thema in maar het op vlak van sound is het wel een consistent geheel.”

We zouden die sound durven omschrijven als moody en melancholisch.

Tytgat: “Ik rock ook wel graag hoor maar op je eentje is dat een stuk moeilijker. Mijn manier van werken leidt nogal makkelijk naar melancholische muziek. De teksten klinken misschien wat depressief maar het gaat goed met mij hoor.”

Je hebt je ep zelf opgenomen en uitgebracht, was dat louter noodgedwongen of ben je ethisch verknocht aan het DIY-principe zoals in de punkscène?

Tytgat:(lacht) Sowieso noodgedwongen. Als Universal mij morgen belt, mogen ze mijn ep direct uitbrengen. Het is simpel: niemand kent mij dus niemand zit op mijn muziek te wachten. Daarom moest ik het zelf ondernemen in de hoop opgemerkt te worden.”

Met welke bands zou je graag hebben dat Phanques vergeleken wordt?

Tytgat: “Ik heb geprobeerd de feel of de sfeer op te roepen van typische eenmansbands zoals Spinvis en Sparklehorse. Sparklehorse heb ik heel veel naar geluisterd de laatste tijd. Lelijke klanken die op een goede manier blenden. Geluiden waarvan je af en toe denkt: “Wat is dat?” Met Carbon en JFJ werden we soms vergeleken met Pavement. Alleen hadden we daar nog nooit naar geluisterd. Dus gingen we dat checken en we vonden dat aanvankelijk verschrikkelijk. Al de liedjes zaten bedolven onder een laag teringherrie. Dat probeer ik zeker te vermijden: het mag wel mooi klinken, gewoon niet te afgelikt.”

Wat is de volgende stap in je plan?

Tytgat: “Oei, ik heb niet echt een plan. Ik zou graag wat meer optreden. Praktisch probleempje: ik heb geen band. Voorlopig treed ik solo op met gitaar en mondharmonica maar dat levert een heel ander geluid op dan op de ep. Ik ben op zoek naar muzikanten maar ik ken de Leuvense scene niet zo goed. Voorlopig is het plan solo te blijven optreden tot er iemand zegt: “Waw, uw liedjes zijn zo goed dat ik bij u in de band wil spelen!”

Meer info en voorbeluisteren op Facebook, Bandcamp of Soundcloud.

Geert Simonis

Geef een reactie

