Aanraken verboden

io3Wat? Insignificant Others van An Kaler

Discipline? Danstheater

Waar? STUK Soetezaal

Wanneer gezien? dinsdag 22 oktober ’13

Door de plensende regen moest ik gisteren naar het STUK, voor Insignificant Others van An Kaler. Jammer genoeg niet de voorstelling waarvoor ik dat graag gedaan heb.

De voorstelling startte nochtans niet slecht. Drie mannelijke dansers kwamen buiten adem het podium op, of dat dacht ik toch. Na tien minuten bemerkte ik een welving onder de T-shirt van een danser, en na nog eens twintig minuten ook bij een tweede danser! Twee danseressen en een danser dus; androgyniteit perfect gerealiseerd, me dunkt.

Maar dat was dan ook het enige verassende aan de voorstelling. Die kwam heel traag op gang, met armbewegingen die eerst heel timide en later steeds groter werden. Na een tijd (een verkleinsuffix zou hier werkelijk niet op z’n plaats zijn) deed ook de rest van hun lichaam mee. De drie dansers bewogen compleet afzonderlijk van elkaar, durfden bijna niet naar elkaar te kijken. En hoewel het wel een geheel vormde, bleef alles heel ongemakkelijk. Dit was natuurlijk wel de opzet van het stuk, dat de verstoorde relaties tussen mensen trachtte weer te geven. De ander is onbekend. En dus onbeduidend. Voor mij onbelangrijk. Maar de minutenlange dansloze stiltes waren gewoon, zoals mijn buur na de voorstelling tegen zijn vriendin fluisterde, boring. De stukken waar wel stevig werd bewogen, boden weinig diversiteit.

Misschien bood de omkadering wat animo, denkt u? Niet echt.
Het decor bestond uit 3 opgehangen panelen, die wel enige hoopvolle verwachtingen creëerden, maar deze spijtig genoeg niet inlosten. Op af en toe wat feller licht erop na, waren het ook gewoon maar panelen. Het geluid op de achtergrond was geruis.
An Kaler heeft misschien wel haar opzet bereikt, maar een goede voorstelling vond ik dit niet. Volgende keer beter.

Hier vindt u wat meer info en filmpje.
6 euro voor cultuurkaarthouders

io

door Joëlle Cooreman

Geef een reactie

