UUR KULtUUR : De magische melodieën van ‘Tropoi’

Wie? Theater FroeFroe // Wat? (poppen)theater // Waar? Kamermuziekzaal LUCA Campus Lemmens // Wanneer? 19 nov 2014

We zijn het jaar 1492, de donkere middeleeuwen lopen op hun einde, maar in het Italiaanse koninkrijk Mirandola voert de machtige clerus nog steeds de plak. Alles wat niet deugt moet branden. Tussen de folterkamers en brandstapels ontmoeten we Castiglio, een alchemist-kwakzalver die koning Pico belooft om goud te maken, en zo voorzien wordt van “huis, lief, en huisgerief” aan diens hof. De roeping van Castiglio ligt nochtans elders: de macht van muziek. En zo begint zijn queeste naar zeventien tropoi: “magische liederen die mensen zullen veranderen”. Hiermee schopt hij danig tegen de kerkelijke schenen van kardinaal Bemboni, die de magiër en zijn gezin vervolgens volledig ten gronde richt.

Dit is het verhaal van het magische ‘Tropoi’, een voorstelling die het levende bewijs is dat poppentheater ook volwassenen volledig kan meeslepen – menig toeschouwer hapte naar adem wanneer in een tenenkrullend foltertafereel vakkundig teennagels werden uitgetrokken bij een pop. Dit soort donkere thematiek doorspekt de opvoering. Het publiek krijgt het ene ongeluk na het andere naar het hoofd gegooid: moord, intriges, marteling, een doodgeboren kind. Toch is het niet allemaal kommer en kwel. De tragiek wordt vakkundig uitgebalanceerd door rappende kardinalen, dansende varkens, en de occasionele schalkse hedendaagse referentie – “hij heeft zelfs meer likes dan ik!”.

Het is onvoorstelbaar hoeveel precisie en kunde er in een toneel als dit kruipt, en daarbij komt dat acteurs en muzikanten voortdurend van de ene rol in de andere stappen. Een acteur kan een figuur bedienen en tegelijk reageren op wat die zegt of doet, en dan nog blijft het spel overtuigend. Het thema van de voorstelling draait rond de invloed van muziek op de mens, en ook het publiek werd meegevoerd op de emotionele tonen van de muziek gespeeld door Pieter Theuns en Tom Pintens. Italiaanse liederen, klassiek lierspel, maar ook experimentele klanken en de kazoo zorgden voor dat extra beetje magie dat ‘Tropoi’ zo wonderbaarlijk maakt.

Om het met lyrische woorden te zeggen: volgens Castiglio is het scheppen van schoonheid de ultieme rechtvaardiging van ons aards bestaan, en met ‘Tropoi’ heeft FroeFroe een pareltje geschapen om ons aards bestaan te verblijden. Een UUR KULtUUR om U tegen te zeggen.

Beste vrienden van de cultuur, deze UUR KULtUUR was (geheel terecht) uitverkocht, maar zal ik je eens iets vertellen? Voor de M-useumnacht van 3 december hoef je zelfs niet te reserveren! Allen daarheen dus. Geen discussie.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s