TIP van de week // BAM Kunst is geen Kast

Alleen al de aanlokkelijke titel zou je moeten uitnodigen een plaatsje vrij te houden in je agenda om deze verbazingwekkende voorstelling te beleven. Ik was alleszins terstond gehypnotiseerd door de bizarre woordspeling.

De Warme Winkel kaapt twee weken lang een ontbloot pand in respectievelijk Utrecht, Leuven, Antwerpen en tot slot Amsterdam. Vanaf vrijdag valt onze studentenstad ten prooi aan het absurdisme van deze Nederlandse theatermakers in coproductie met het – naar eigen zeggen – eclectisch muziektheatercollectief Touki Delphine.

Verwacht je aan een extravagante gewaarwording – overvloedig gekleurd met een barbiepastel palet, exotisch getint door plastieken palmbomen – en dat allemaal onder de verblindende stralen van artificieel licht. Ook benieuwd naar de filosofie achter BAM Kunst is geen Kast? Bestel dan sito presto je ticket via 30CC of/en lees onderstaande voorbeschouwing!

a.

Het slechte nieuws: de voorstelling op zondag 22 november werd geannuleerd waardoor ik me momenteel geen mening kan vormen over het spektakel. Het goede nieuws: ik ben bereid jullie de nodige voorkennis te schenken zodat jullie als volwaardig ingewijd toeschouwer de materie kunnen doorwaden.

Onthoud dat slechts twee zaken onmisbaar zijn voor het concept van BAM Kunst is geen Kast: Daniil Charms en Vaporwave.

Charmsmijn_collage

Daniil Charms

  • °1905 in Sint-Petersburg
  • artiest bekend om zijn intense kortverhalen, gedragen door agressie en absurditeit
  • sloot zich aan bij een bende Russische kunstenaars, die met hun anarchistische blik tot de avant-garde behoorden: een vereniging voor reële kunst
  • organisatie van de Oberioe-avonden (performances waaronder poëzie) in de jaren ’20
  • Stalinisme → Charms werd verbannen wegens dwarse visie, waarna gearresteerd en opgenomen in psychiatrie
  • †1942 op verdachte wijze gestorven, in psychiatrische instelling van een gevangenisziekenhuis

Vaporwave

  • °2010 op het World Wide Web
  • kunststroming (zowel muziek als beeldende kunsten)
  • muziek: te herkennen aan een mix van muzieksamples uit de jaren ’80-’90
  • beeldende kunsten: zonnig-tropische landschapselementen, zuivere antieke beeldhouwkunst, vroeg digitaal design en technologie, Japanse beeldcultuur
  • <vaporware: softwareproducten die aangekondigd werden voor het publiek maar nooit op de markt gebracht
  • <marxistische term: a perpetual repetition of ideals which are not concrete or meaningful in their philosophy described as “waves of vapor” →  duidelijke commentaar op het kapitalisme

Volgens De Warme Winkel bezitten Charms en Vaporwave dezelfde maatschappijkritische tendensen. Kort door de bocht wekken zowel het Stalinisme als het kapitalisme gevoelens van willekeur, (te) snelle verandering, eenzaam- en machteloosheid op. Deze voeden een overtuiging van een zinloos, verward bestaan.

Het knip- en plakwerk dat het overboord gooien van auteursrechten tot gevolg heeft, leidt tot een naar mijn mening “plastieke” esthetiek. Deze ogenschijnlijke onzin die doordrongen met ironie dient als kritiek op het kapitalisme, herinnerde mij aan videokunstenaar Bjørn Melhus, wiens installatie te zien is in het STUK tot en met 6 december.

Bekvechtende stemmen

Uiteraard lokte de voorstelling al uiteenlopende reacties uit. Aan u de keuze welke terecht zijn:

Opmerkelijk is het feit dat de acteerprestaties veelal in de smaak vielen. Zowel Els Van Steenberghe, Sander Janssens als Vincent Kouters en Bert Hertogs waren het erover eens. Spelplezier, veel energie, zonder uitzondering sterk gespeeld, uitbundigheid, vermakelijk en aanstekelijk waren zinsneden die passeerden.

Inhoudelijk kon het stuk niet overtuigen volgens Van Steenberghe, Janssens en Kouters. ‘Oogt geweldig, slaat nergens op. Ai. Verzakt op de scène in ongrijpbare nonsens. Inhoudelijk valt de boel stil: je voelt de noodzaak niet om Charms hier en nu te spelen. Voorbij uitbundigheid komt onherroepelijk de leegte. Niet heel verrassend, en zeker niet heel vernieuwend. Charms als vage inspiratiebron. Net als de holle vaperwave gaat het niet verder dan de vermakelijke satire.’ Hertogs daarentegen verheerlijkte de maatschappijkritische aanpak van het collectief.

Ook op emotioneel vlak kon De Warme Winkel niet echt bekoren. ‘Normaal gezien raken ze op een veel persoonlijker vlak. Nu blijft het wat hangen op het concept, een concept dat goed is uitgewerkt maar uiteindelijk voornamelijk vermaakt. Genoeg gelachen maar geen ontroering, inzichten of tergend ongemakkelijke scènes.’

Over het algemeen geldt dus dat de uitstekend uitgevoerde scènes contrasteerden met het gebrek aan inhoud en emotie. Oogt geweldig, slaat nergens op: een afspiegeling van onze samenleving? Was het dan de bedoeling van De Warme Winkel om naar voorbeeld van Charms een heleboel – schijnbare – onzin uit te kramen? Was het de bedoeling op het eerste zicht niet lijken te boeien en emoties naar de achtergrond te schuiven zoals ook de gestileerde Vaporwave doet? Als dat het doel was, zijn de artiesten hier volgens de recensies met verve in geslaagd! De enige vraag die dan rest is of de vorm geschikt was om complexe maatschappelijke stuwingen te doen opstuiven. Of was het stuk louter ingericht als een komische illustratie van de problematiek?

642x999_60753043

Jullie missie volgens mij

  1. Kom te weten in hoeverre de titel toepasbaar is op de voorstelling. Met andere woorden: probeert De Warme Winkel de afstand tussen kunst en kijker te reduceren via explosief absurdisme, waardoor kunst – dat in een benauwd kader rust – wordt wakker geschud?
  2. Op welke manier ontvouwt het collectief zich, net als Charms en Vaporwave, als maatschappijkritisch?
  3. In welke mate ben jij akkoord met bovenstaande recensenten?

Ga alstublieft massaal kijken naar dit gekkenspel, open de discussie en onderzoek de thematiek tot op het bot. Verzamel meningen en bedenkingen als ware het postzegels en deel ze.

Wat? BAM Kunst is geen Kast, De Warme Winkel & Touki Delphine // Wanneer? 20 t.e.m. 22 & 25 t.e.m. 28 november 2015, 20u-21u30 // Waar? CAS-CO (Vaartstraat 94, 3000 Leuven) // Kostprijs? €14 (reductietarief via Klik hier)


Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s