Wegdromen met de sound van Marble Sounds

Het melancholische Marble Sounds stond donderdagavond in Het Depot. Ik kende vooraf enkel het prachtige ‘Leave A Light On’, maar leerde de band in anderhalf uur tijd beter kennen en ik zeg met trots dat ze er een fan bij hebben. Ze kwamen hun nieuwe plaat ‘Tatou’ voorstellen en er zitten enkele toppertjes bij! Het was aanvankelijk gewoon wachten op ‘Leave A Light On’, maar het werd uiteindelijk een mooi avondje wegdromen met de intieme geluiden die Marble Sounds ons bezorgde.

De achtkoppige band van Marble Sounds begint heel rustig en gemoedelijk met het eerste nummer. Dit om niet te veel af te wijken van de ‘support act’ in de vorm van het Nederlandse Bird On The Wire. Met hun mysterieuze klanken werden we al van in het begin in trance gebracht en het werd heel moeilijk om daar nog uit te geraken vanavond. Ondanks dat is het contrast met het tweede Marble Sounds-nummer onnoemelijk. Heel onverwacht komen er zeer hevige sounds uit de boxen en ik zie mensen subtiel hun oordopjes aanbrengen. Nadien gaan we verder op het elan van de eerste song en zo gaat het wel een tijdje door.

Amper applaus! We zitten met echte Marble Sounds-kenners in de zaal!

We dromen verder weg naar een wereldje dat geleid wordt door mensen met krachtige stemmen en rakende muzikale intermezzo’s. Met de ogen toe luister ik naar de magische geluiden die gemaakt worden door acht mensen die heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Elk afzonderlijk op hun instrument, maar allemaal samen brengen ze hún muziek. De stem doet mij met momenten denken aan Klaas Delrue (AKA Yevgueni), maar dat kan ook gewoon aan mij liggen. Wel even schrikken als je met gesloten ogen luistert en opeens alle klank wegvalt. Ik dacht dat ik volledig was weggedroomd, maar na even verifiëren bleek het om een zeer bewuste krachtige stilte van zo’n 10 seconden te gaan. Later vertelt frontman Pieter Van Dessel dat hij blij was dat hij amper applaus hoorde tijdens die break. “Dat betekent dat we met echte Marble Sounds-kenners in de zaal zitten”.

Sure I can play a quiet song, play a quiet song for you.

Iets wat ik niet had verwacht, gebeurde toch. ‘Leave A Light On’ werd al na  9 nummers gespeeld en dus niet als toegifte. Veel sneller dan gedacht was dat nummer ook voorbij. Spijtige zaak, maar hun ‘quiet song’ waar ik initieel voor kwam was dus al rap gedaan. Gelukkig ontdekte ik vanavond meer dan alleen ‘Leave A Light On’. Zo staan ondertussen ook ‘The Ins and Outs’, ‘If You Stay Then I Can’t Go’ en ‘Sky High’ op mijn iTunes.

Pieter van Dessel: piano, gitaar, stem en brein

Ik kijk even in het publiek en een koppel danst enthousiast mee. Iets wat je niet verwacht te zien tijdens de meest rustige nummers, maar iedereen beleeft de muziek natuurlijk op zijn eigen manier. Op het podium wordt de band voorgesteld en Pieter Van Dessel krijgt op die manier de lof die hij verdient van zijn kameraden. De laatste nummers voor de extra’s zijn krachtig en overtuigend en dat beschrijft meteen ook perfect hoe de volledige avond was.

Marble Sounds brengt heel aangename luistermuziek met hier en daar een explosie. Op die manier wordt het dan ook nooit saai. Er zit zoveel meer in de band dan alleen maar ‘Leave A Light On’, en dat hebben ze vanavond wel bewezen met de nieuwe plaat ‘Tatou’. Als u de kans hebt deze toppers aan het werk te zien, grijp die dan maar want ze kunnen er wat van!

Kurt Jacobs

© Kurt Jacobs – FrontView Magazine

Geef een reactie

