Another great year for fishing

De nietsvermoedende titel kondigt een voorstelling aan, waarin een man – beladen en bijna bezweken onder maatschappelijke druk – schreeuwt om het relativerend vermogen van empathie en eerlijkheid. Tom Struyf belichaamt deze verloren man. Zijn onwrikbare metgezel Nelle Hens slingert hem heen en weer, tot hij er letterlijk bij neervalt. Op de achtergrond bewegen en klinken wetenschappers die het schouwspel in perspectief lijken te plaatsen, maar er uiteindelijk – al dan niet bewust – zelf deel van blijken te zijn.

ANGOYEFOFI_JB_11JUL15_013

De kernelementen doorheen het stuk?

  • een op de klippen gelopen relatie
  • het immens intense liefdesverdriet van het personage Tom
  • dat ook meteen een existentiële crisis inluidt
  • een daaropvolgende holderdebolderende reis
  • en ohja: een ander (eerste) ex-lief

Struyf’s herkenbare zoektocht naar het gevoel te léven in plaats van geleefd te worden. Zijn zoektocht naar tevredenheid in plaats van bevestiging, vindt plaats in Zuid-Afrika. Een haast naïeve wens zich naar het “einde van de wereld” te verplaatsen, eindigt in teleurstelling en eenzaamheid. Deze drang om tot het absolute uiterste te gaan toont zich ook in het uitputtende fysieke spel met Hens. Zij dicteert hem de weg, tast zijn limieten af en lest zijn dorst.

fishing4

Nelle Hens vult haar rol in met een onmetelijke draagkracht. Haar lichaamscontouren vormen zowel een allegorie van de maatschappij als die van een opvoedkundig instructrice en die van een onvoorwaardelijke steunpilaar. Haar neutrale inbreng zorgt voor verscheidene mogelijke interpretaties. Het gevaar dat de voorstelling een melige ondertoon krijgt wordt hierdoor ingeperkt. Struyf’s inbreng is gek genoeg even overtuigend als ongeloofwaardig. Waar ligt de grens tussen autobiografische ervaringen en inventieve hersenspinsels? Deze twijfel getuigt van een kwetsbaar, open spel.

Theatertreffen 2015

‘Ze hadden er meer uit kunnen halen.’ hoor ik achter me weerklinken na het applaus. Deze uitspraak staat pal tegenover de conclusie van de voorstelling: alles wat beter kan, kan ook slechter. Het tegelijk documentair en anekdotisch karakter werkt alleszins. De fysieke metaforen versterken en binden heden aan het fictieve verleden en de maatschappelijke toekomst. Een mooie oefening in doorzettingsvermogen, evenwicht en vertrouwen.

Wat? Another great year for fishing – Tom Struyf & Nelle Hens // Wanneer? 24 februari 2016, 21u // Waar? Minnepoort (Dirk Boutslaan 62, Leuven)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s