UUR KULtuur: Nadar Ensemble

Als je het aan meneer Nadar zou vragen, zijn grenzen er om te doorbreken. Hoewel deze man ironisch genoeg de beruchte Nadarhekken of dranghekken aan hun naam hielp, was hij zijn hele leven op zoek naar manieren om de grenzen te verleggen, doorbreken of vervagen.  In die zin heeft het Nadar ensemble, dat in 2015 nog de cultuurprijs van KU Leuven won, dan ook zijn naam geadopteerd.  Het ensemble werd in 2006 opgericht om hedendaagse muziek uit te voeren, en dat is ook wat zij doen in Doppelgänger.

Met het filmpje l’ homme orchestre van George Meliès, waarin de laatstgenoemde zes versies van zichzelf tevoorschijn tovert om zo samen een ensemble te vormen, wordt de toon voor het concert gezet: alles draait om de dunne lijn tussen schijn en realiteit, en verschillende vormen van de werkelijkheid. Tijdens het eerste deel van het concert waan je je in een vreemd Wonderland, waar muzikanten samenspelen met projecties van zichzelf, die dan soms ook nog eens verviervoudigen. Meegedragen door de soms wat vreemd in de oren klinkende melodieën kan je niet anders dan je blijven afvragen waar je nu weer beland bent.

In het tweede deel worden we dan weer meegevoerd naar de virtuele realiteit in ‘Generation Kill – offspring 1’, een muziekstuk voor cello, drum en twee gamecontrollers van Stefan Prins. Terwijl twee spelers elkaar zichtbaar te lijf gaan, wisselen de virtuele projecties van cellist en drummer af met hun in realiteit aanwezige alter ego’s. Ook de muziek klinkt nu eens als een formule-1 race en dan weer als een schietspel.

Ook indrukwekkend is ‘Shopping 4’, het werk voor vier ballonspelers van Michael Maierhof. Vol overtuiging spelen vier muzikanten een werk op vier ballonnen beplakt met stroken speciale plakband. Het resultaat is een harmonieus gepiep dat vreemd genoeg steeds muzikaler gaat klinken.
Jammer genoeg past dit werk minder in de sfeer van het concert: er is nergens een link te vinden met de ‘doppelgänger’ die in alle andere werken zo sterk naar voren komt.

NADAR

Maar de muzikanten zoeken niet enkel in de muziek de grenzen op: ook in hun opstelling vervagen de grenzen tussen concert en performance dankzij vernuftig gebruik van videoprojecties en de spelelementen die terugkomen in de werken: zo wordt het werk ‘Mach Sieben’ van Michael Beil, een onomatopee waarbij de projectie het werk van achter naar voren speelt, terwijl de pianiste ondertussen van voor naar achteren speelt, een soort van gevecht tussen pianiste en haar virtuele alter ego, en heb je bij het werk van Prins het gevoel te kijken naar twee gamers die volledig opgaan in hun spel. Dat dit spel op het scherm lijkt te bestaan uit muzikanten, is plots irrelevant.

De instrumenten worden bovendien op elke mogelijke manier benut. Waarom zou je de cello enkel rechtop vasthouden als je ook ondersteboven kan spelen, en waarom zou je van links naar rechts en terug strijken als je ook ondersteboven kan spelen? Ook bij het werk voor Piano wordt niet enkel op de toetsen gedrukt, maar bespeelt de pianiste evengoed de snaren binnenin. Er komt zelfs even een hamer aan te pas.

Samengevat belichaamt het Nadar ensemble met dit programma helemaal waar meneer Nadar zijn hele leven voor gestreefd heeft: hoewel de muziek soms wel heel vreemd in de oren klinkt, is er geen enkele grens die de muzikanten niet proberen te doorbreken. Geen conventie blijft overeind, met als gevolg een concept dat het midden houdt tussen een concert en een performance, waarbij je als toeschouwer niet anders kan dan je afvragen in welk vreemd Wonderland je nu weer terecht gekomen bent.

Wat? UUR KULtuur – Nadar Ensemble// Wie? Nadar Ensemble // Waar? STUK, labozaal // Wanneer? Woe 16/03/’16 // Prijs? Gratis met cultuurkaart, anderen betalen €10,00.

Meer info: website Nadar Ensemble

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s