Klassiek, maar allerminst verouderd

Op de dag na een dieptepunt in de Belgische geschiedenis wandelen studenten ingetogen naar de grote aula van Maria Theresia voor het gratis jongerenconcert van Elisabethiade. Er hangt een ietwat mistroostige sfeer, maar tegelijk heerst bij iedereen het verlangen naar vrede, vreugde en verdraagzaamheid. Studenten krijgen vanavond de kans om jonge musici in een kamermuziekprogramma aan het werk te horen. In de hoofdrol: Tobias Feldmann, vierde laureaat van de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool 2015.

Feldmann leidt de avond in door het concert op te dragen aan de slachtoffers van de aanslagen in Brussel. Hij creëert verbondenheid door de taal die elk hart begrijpt. Vanavond zal dat meer specifiek gebeuren door middel van klassieke muziek uit de negentiende en twintigste eeuw, die niet zo oud is als we denken. De lichten in de aula zijn niet gedoofd en ik voel me als een toeschouwer in een antiek theater, waarbij we met elkaar en met de muzikanten in verbinding staan. Hoewel ik de voorkeur geef aan een donkere zaal en een individuele beleving van het moment, moet het licht dezer dagen blijven branden.

d2be0a_51802a7860ab4086aea504e9d828d2f9

Tobias Feldmann

Tobias Feldmann (viool), Jakob Stepp (cello) en Boris Kusnezow (piano) vallen met de deur in huis: het muzikale trio start met de indrukwekkende El Gran Tango van Argentijn Astor Piazzolla (1921-1992). Piazzolla’s muziek werd door zijn klassieke studies beïnvloed: Bach, Bartók, Ravel en Stravinsky waren door hem bestudeerd. Zijn muziek is menselijk als het leven: vol passie en verdriet, vurig en steeds elegant, net als de performance van de jonge muzikanten. We zijn bij dezen opgewarmd.

Vervolgens zetten Feldmann en Kusnezow de Porgy and Bess Suite van George Gershwin/Jascha Heifetz (1901-1959) neer in een prachtig samenspel van viool en piano. Als je dat hoort en ziet, wens je alleen maar dat je al vanaf driejarige leeftijd viool had gespeeld. Al ben ik ook tevreden met mijn keuze van piano als ik pianist Kusnezow enthousiast over de toetsen zie glijden en het instrument maximaal benutten. Hoewel de meeste aandacht uitgaat naar de violist, is de piano toch niet louter het begeleidende instrument en vervult het ook een opvallende rol. Muzikale uitdagingen, complexe ritmes, moeilijke toonsoorten en geavanceerde buigingen en technieken: het lijkt kinderspel voor Feldmann en zijn vrienden.

Dat alle drie de muzikanten virtuositeit uitademen, wordt nog maar eens bevestigd tijdens de derde opvoering van de avond. Onder begeleiding van Kusnezow brengt cellist Stepp Variations on a Theme of Rossini van Bohuslav Martinů (1890-1959). Mijn concentratie ebt af en toe weg als gevolg van weinig uren slaap. Dat ik in gedachten ben verzonken, is tegelijk ook een aangenaam effect dat klassieke muziek op mij heeft. Ik geef mij volledig over aan de muziek en ben mee vertrokken op hun muzikale reis. Feldmann, Stepp en Kusnezow vullen samen voor de laatste keer de grote aula met Trio n° 1 in d klein op. 49 van Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847). Van agitato over tranquillo naar een finale allegro assai appassionato. En zonder het te beseffen was ik eventjes weg van deze wereld.

Het talent van de vierentwintigjarige (!) Tobias Feldmann zal niemand in vraag durven stellen. Hij is immers de belichaming van virtuositeit. Door de passie en expressiviteit geloof ik ook werkelijk in het verhaal dat hij brengt, en dat we het heden voor even kunnen vergeten door te reizen naar imaginaire warme en serene oorden. Klassieke concerten brengen rust en herinneren vooral aan de schoonheid van de kunst, iets wat vandaag belangrijker lijkt dan ooit. Met een vredig gemoed keer ik na die meesterlijke vertolking terug naar de realiteit.

Wat? Jongeren-Laureatenconcert i.s.m. Koningin Elisabethwedstrijd en de KU Leuven // Waar? Aula Maria Theresia, Leuven // Wanneer? Woensdag 23 maart 2016 om 20 uur // Gratis voor alle studenten

Geef een reactie

