Stef Bos, ik hou steeds meer van jou

Stef Bos nodigde ons uit om op donderdagavond 19 mei 2016 te genieten van één der Nederlandstalige fenomenen die er vandaag de dag nog rondlopen. Die uitnodiging werd hartelijk aanvaard en zo geschiedde een tot de nok toe gevulde Leuvense Schouwburg. Niet meer dan normaal, natuurlijk. Stef Bos is namelijk een cult legend binnen de community van het Nederlandstalige lied en als zo iemand zijn best of-tour loslaat op de wereld, worden menige zalen rap uitverkocht. Leuven was nummertje 59 van de 75 concerten binnen de tour ‘Een Sprong In De Tijd’.

stefbos2

Steven Bos, 54 jaar, Nederland, zanger, acteur, ‘Papa’, ‘Ik Heb Je Lief’, ‘Is Dit Nu Later’. Dat frist je geheugen waarschijnlijk wel op als je even kwijt was wie Stef Bos nu weer was. De man woont ondertussen al zo’n 30 jaar in Vlaanderen, maar verblijft ook vaak in Kaapstad (Zuid-Afrika). ‘Een Sprong In De Tijd’ is niet alleen de naam van de tournee, maar ook  van het -sinds januari 2016- uitgebrachte album. De rode draad? 1991 en 2016. En alles daartussen. Met behulp van Martin de Wagter (drums), Lene te Voortwis (bas), Steven Cornillie (piano) en Rene van Mierlo (gitaar) schotelt Bos ons zijn best of voor. En uitzonderlijk in Leuven is er ook een strijkersbezetting aanwezig.

Is Dit Nu Later?

“Dit is nu later, zolang je maar je grens verlegt”, een mooie toevoeging die Stef Bos maakt bij het eerst gespeelde nummer van de avond. Ook een perfect begin van dit concert aangezien de tournee de naam ‘Een Sprong In De Tijd’ kreeg. Toepasselijk, want Bos bezit nogal wat nummers die de thematiek verandering aansnijden. En dan in het bijzonder met tijd in de spotlights. Die vaststelling is nog maar net verwerkt of we krijgen alweer een nieuw bewijs van die stelling voorgeschoteld. ‘Papa‘ is een emotionele ode aan zijn -ondertussen overleden- vader, in wie hij uiteindelijk zichzelf herkent. “Papa, ik hou steeds meer van jou” is een zin die iedereen raakt. Ook mooi hoe Bos bij deze evergreen de tekst aanpast aan zijn huidige situatie, want in een periode van 25 jaar kan er veel gebeuren. “En jij gelooft in God dus jij bent in de hemel” is een voorbeeld van zo’n subtiele bewerking. Stef Bos zingt zowel machtig als de sterren van de hemel. Sterke stiltes zetten kracht bij zulke wonderlijke woorden.

878_38717082644_5569_n

Na zo’n half uurtje beginnen Stef Bos en zijn vier muzikanten aan ‘Ik Heb Je Lief’. Weliswaar, net als bij de andere klassiekers, in een ander jasje dan we gewoon zijn, maar de Schouwburg lipt lustig mee en kan de iets tragere versie wel smaken. Vooral na het verhaal dat Bos net vertelde voor dat lied werd ingezet. Het ging over het jaaroverzicht van 1991 dat hij vond op het internet als voorbereiding op de tournee waar we getuige van zijn, waarin de veranderingen tussen ’91 en 2016 dus centraal staan. In dat nieuwsoverzicht kwam het onderwerp Molenbeek en zijn mislukte integratie voor. Toen al, in 1991 dus. Niets veranderd in 25 jaar, zoals Bos het zo mooi vaststelt. Om daarna de eerste zinnen van ‘Ik Heb Je Lief‘ te horen: “In de ontevreden steden, jaagt de haat door oude straten. De dreiging komt steeds dichterbij, maar ik, ik heb een medicijn. Ik heb je lief”. Van een statement gesproken.

Na een -net iets te lange- pauze van zo’n half uur, wordt het podium verrijkt met vier strijkers. Aanvankelijk komen ze er niet echt goed uit, maar bij ‘Ik Zie U Graag‘ zijn de violen en contrabas een prachtige meerwaarde om de magie van de avond nog wat te verfijnen. Trouwens, het Antwaarps van Stef Bos is fantastisch. Een Hollander die aan de Schelde komt wonen, wordt echter niet altijd aanvaard, maar Bos liet dat indertijd niet aan zijn hart komen en verklaarde zijn liefde aan Vlaanderen met ‘Ik Zie U Graag‘: “Land van bier, achterbaksheid, lelijkheid die mooi is, frieten en bouletten, grijze dorpen, land dat ik nooit echt zal begrijpen.”

De ruimte is oneindig zolang je maar je grens verlegt

Wat volgt, is een betoog over onvolmaakte liefde. Volgens Stef Bos moet het namelijk allemaal niet zo perfect zijn. ‘Tussen De Liefde En De Leegte‘ omschrijft die overbodige strijd naar perfectie. En overtuigend overkomen is blijkbaar gemakkelijk met zo’n machtige stem. Na een intermezzo aan de piano, is het tijd voor het laatste officieuze nummer. Met ‘Vogelvlucht‘ herhaalt Bos zijn eerder vermelde drang naar stef-bosgrensverlegging. Of zoals hij het zelf uitlegt: “We zochten iets om het gevoel te beschrijven dat je de dingen ontstijgt, van boven af de boel bekijkt en relativeert, van iets dat langzaam alles opstijgt”. En symbolisch genoeg verdwijnen zo de decorlampjes, prachtig opstijgend de coulissen in. De laatste woorden “het leven is een sprong in de tijd, kom laat ons gaan” weerklinken door de Stadsschouwburg en voor mij was dat eigenlijk het perfecte moment om de avond af te sluiten. Een toegifte was in principe overbodig na zo’n mooi slot. Maar uiteraard zou dat tegen de gang van het spel in gaan en dus krijgen we nog twee extra’s die niet erg veel meerwaarde hadden.

Stef Bos deed met momenten denken aan Typhoon, Raymond van het Groenewoud en zelfs Jacques Brel. Maar vooral bracht Bos zijn repertoire van de voorbije 25 jaar met even veel passie en overtuiging als de voorbij kwarteeuw. Soms was het allemaal misschien net wat te emotioneel en overdreven langdradig, maar dat bracht eigenlijk alleen maar bij aan de magie van de gesproken en gezongen woorden die uit zo’n klok van een stem komen. Stilte kan dus ook krachtig zijn, heb ik vanavond geleerd. Stef Bos, ik hou steeds meer van jou.

De volledige setlist: ‘Is Dit Nu Later’, ‘Wat Een Wonder Van Een Vrouw’, ‘Papa’, ‘Ruimte In Mijn Hoofd’, ‘Slaapwandelaar’, ‘Ik Heb Je Lief’, ‘Alles Wat Ik Heb’, ‘Jong In Mijn Kop’ PAUZE ‘Mijn Tijd’, ‘Dichter Bij De Kern’, ‘Ik Zie U Graag’, ‘Hoek Af’, ‘De Tederheid’, ‘Tussen De Liefde En De Leegte’, ‘Vogelvlucht’ // ‘Wodka’, ‘Kan Het Niet Alleen’.

Wat? Concert Stef Bos // Wanneer? Donderdag 19 mei 2016 // Waar? 30CC/Schouwburg Leuven // Prijs? Vanaf €15 – Dit concert gemist? Op 15 juli is Stef Bos gratis te zien op Beleuvenissen.

Geef een reactie

