Herbeluister het KUL-openingsconcert

Binnen twee weken (maandag 17 oktober) kan u het openingsconcert herbeluisteren via het radioprogramma Klara Live (20-22u). Maar eerst: een snelle voor/nabeschouwing!

Onze stad Leuven bevindt zich de komende maanden in utopische sferen. Ook Festival 20/21 (ook wel gekend als Novecento & Transit) volgde deze trant en verwees met de titel van het openingsconcert – de utopie van de zegbaarheid – indirect naar het stadsfestival. Logischerwijs gaan utopieën hand in hand met de minder aantrekkelijke realiteit – soms zelfs een schijnbaar uitzichtloze status quo. Blijkbaar schommelde de Russische Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) tussen rebellie en berusting tegenover het communistisch regime. Dat de componist zijn ongenoegen uitte over Stalin’s repressieve machtsbeleid, beweerden zowel musicoloog Solomon Volkov in 1979 als Julian Barnes in zijn recente publicatie Het tumult van de tijd. Of je Sjostakovitsj weerstand hoort doorsijpelen in zijn muzikale keuzes, blijkt een vraag met een immens complex tot haast onoplosbaar antwoord.

Felix Nussbaum: Triumph des Todes

Felix Nussbaum’s Triumph des Todes uit 1944 als uithangbord van het concert. Het schilderij van deze Joods-Duitse kunstenaar lijkt elke mogelijke vorm van utopisch denken af te breken. De levendige skeletten vernielen de laatste getuigenissen van de Westerse beschaving. Nussbaum, die ook in Brussel en Oostende werkte, stierf datzelfde jaar (hij werd 40) in Auschwitz-Birkenau.

Het concert splitste zich op in twee delen: na een eigenzinnige uitvoering van Sjostakovitsj laatste symfonie (nr. 15, op. 141) volgde zijn tweede klaviertrio (nr. 2, op.67) – respectievelijk geschreven in 1971 en in 1944. De eerste compositie werd geduid als terugblik op het enerzijds bruisende, anderzijds turbulente leven van de schrijver. De tweede als verwerking van de Tweede Wereldoorlog. Het geheel werd ondersteund door een origineel, inleidend videokunstwerk – gecreëerd door Emanuel Maes en Pieter Bergé: akelig en toch prikkelend.

jevgeni-khaldei

Kamermuziekensemble Trio Khaldei baseerde diens naam op de Russische oorlogsfotograaf Jevgeni Khaldei, die 5 jaar lang de beproevingen van het Rode Leger vastlegde.

Volgens Klara-deskundige Véronique Rubens voerden Trio Khaldei (piano, viool, cello) en percussietrio Triatu Symfonie 15 op een delicate manier uit. Kraakhelder en spits, maar ook eerder kaal en ingetogen door de kleine bezetting. Hier en daar miste ze het orkest. Ook het tweede klaviertrio vond ze ijzingwekkend goed, doordrongen met maturiteit en beheersing – maar daardoor net iets te dor. Ik ben van mening dat de twee collectieven een meer dan kwaliteitsvolle prestatie neerzetten. De klanken grepen me bij de keel, net dankzij het gebrek aan een pompeus orkest. Stilten en leegtes spreken ook.

Wat? Openingsconcert KUL – Het tumult van de tijd / Utopie van de zegbaarheid: Trio Khaldei & Triatu //Wanneer? 26 september 2016, 20u30 // Waar? Aula Pieter de Somer (Charles Deberiotstraat 24, Leuven)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s