EME laat een volle Bebop zweten

De lokale soulband EME speelde op donderdag 20 oktober een grandioze set in eigen stad. In tegenstelling tot de meeste caféconcerten weet de band de aandacht van het publiek vast te houden tot aan het eind alle liedjes gespeeld zijn.

Als kersverse Leuvenaar valt er voor mij nog veel te leren over het scala aan muzikaal talent dat de stad te bieden heeft. Zo kwam ik afgelopen donderdagavond terecht bij jazzcafé ‘At the bebop’ aan de Tiensestraat; meestal een plek waar de Leuvense jazzliefhebber achterover kan zitten met een tripel in de hand, maar zo nu en dan biedt het café ook het podium aan een verscheidenheid aan talent.

eme-bebop-41

Copyright Jacowbski photography

Deze avond stond er een concert van EME op het programma, de soulband van frontvrouw Emeraude Kabeya. Bij mijn binnenkomst, tien minuten voor aanvang, staat het smalle, lange café al vrij vol. Een groep enthousiastelingen kleeft in afwachting al aan het podium en zo wurm ik me tussen de fans om een goede plek te krijgen.

Tien minuten na negen loopt de band onder licht applaus het podium op. Later blijkt dat een concert in Leuven een soort thuiswedstrijd is voor EME. Ze zegt een aanzienlijk aantal gezichten in het publiek te herkennen maar toch verrast te zijn door de grote opkomst. Met haar zeskoppige band is het proppen op het bescheiden podium van het café, maar niemand loopt elkaar in de weg. Vanaf het eerste nummer heeft ze de onverdeelde aandacht; het publiek zwiert mee en luistert aandachtig. Dit is zeker geen caféconcert waar men het glas meer erkent dan de spelende artiest.

De band opent met een cover van D’Angelo’s ‘Brown Sugar’, waarna nog verscheidene andere bekende soulnummers de revue passeren. Opmerkelijk is de cover van ‘Miss Right’ van Anderson .Paak, welke een goede reactie onder de jongere bezoekers teweeg brengt. Het eigen werk van EME doet het echter ook erg goed bij het publiek. Sensuele glijers als ‘Casual’ brengen koppels dichter bij elkaar en ‘That Shirt’ inspireert verscheidenen om hun shirts het podium op te werpen.

eme-bebop-77

Copyright Jacowbski photography

EME is echter geen one-(wo)man effort; Kabeya wordt bijgestaan door verschillende topmuzikanten. De gitarist van de band is in topvorm en bezorgt de ene vuige gitaarsolo na de andere, terwijl de bassist bijzonder funky baslijntjes verzorgt. Leuvense rapper MAJOR springt ook bij op enkele nummers voor een rap-zang duet met Kabeya. Hoewel zijn flow goed past bij de jazzy soul van de band, komt hij ietwat arrogant over voor een gastartiest. Daarnaast blijkt het podium toch echt te klein voor nog een extra persoon.

Als de band uiteindelijk onder luid applaus en geroep het podium verlaat, komt MAJOR nog een keer het podium op als hypeman om het publiek nog een keer lawaai te laten maken. Het resulterende geschreeuw is luid, maar niet overtuigender dan voordat hij het podium betrad. Desalniettemin komt de band nog naar voren en laat het publiek nog een keer dansen met een toegift van twee nummers, waarna het concert helaas deze keer definitief afgelopen is. Kabeya bedankt het publiek nog tienmaal voor het enthousiasme en verontschuldigt zich voor het feit dat ze écht geen liedjes meer heeft om voor ons te spelen, waarna er voor het eerst in de EME-geschiedenis een selfie met het publiek wordt gemaakt. Het had niet beter kunnen verlopen voor de band. Ik verlaat met een glimlach het pand en de enige vraag die mij rest is waarom De Bebop niet vaker live muziek op het programma heeft staan.

Wat? EME Wanneer? 20 oktober 2016 Waar? Jazzcafé ‘At the Bebop’ Meer informatie? klik hier voor de website van ‘At the Bebop’ en hier voor de facebookpagina van EME.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s