Van orangeadeliefhebber naar fan van Walschap

foto
Copyright: 30CC

De Boekenkamer is een nieuw initiatief van het Leuvense 30CC. Artiesten vertellen er over hun favoriete boeken: houden ze van oeroude klassiekers? Of staan ze in de rij aan te schuiven voor de nieuwste bestsellers? Vandaag vond de tweede voorstelling van De Boekenkamer plaats, met acteur Tuur De Weert te gast. Één tafeltje, twee zetels en een stapeltje boeken. Welkom in De Boekenkamer #2!

Tuur De Weert (°1943) is voor de meesten onder ons gekend als de orangeadeliefhebber, Maurice de Praetere, uit F.C. De Kampioenen. Maar – zoals Maurice het zo schoon kan zeggen – “ik zeg altijd… als iemand in meerdere programma’s meespeelt dan speelt hij niet slechts in één programma mee”. En zodoende heeft Tuur De Weert er ondertussen maar liefst 50 jaar dienst bij het ARSENAAL Mechelen opzitten en speelde hij talrijke rollen in verschillende films, televisieprogramma’s en theatervoorstellingen.

Maar wat is het verband tussen Tuur De Weert en De Boekenkamer? Toen De Weert vijf jaar was kreeg hij polio. Terwijl al zijn vriendjes buiten gingen spelen moest hij in bed blijven liggen. Wat voor een vijfjarig kind niet als leukste herinnering bestempeld kan worden, kende toch één voordeel: hij ontdekte de boekenwereld. Van zodra hij kon lezen, las hij het ene boek na het andere. Het begon met de boeken die zijn moeder van het Davidsfonds kreeg: hij las ze stuk voor stuk. Daarna ontdekte hij de bibliotheek in Mechelen. En voor hij het zelf dus goed en wel besefte, was hij zelfs als klein jongetje al een enorme boekenliefhebber.

Als hij één schrijver als zijn lievelingsschrijver mag benoemen dan kiest Tuur De Weert voor Gerard Walschap. ‘Het Kind’ (1939) was het eerste boek dat hij van Walschap las, maar zijn favoriete boek is ‘Tor’ (1943). Wat hem aan Walschap aanspreekt is dat Walschap als het ware met zijn werkbroek aan schrijft: hij schrijft voor die tijdsperiode zeer toegankelijk. “Maar wie leest zulke boeken de dag van vandaag nog?”, vraagt journaliste Katrien Steyaert (de Standaard Magazine, Weekend Knack, … ). De Weert vertelt dat Walschap een moedig schrijver was die actuele onderwerpen durfde aanhalen. Het is interessant om te lezen als je als lezer een tijdsbeeld wilt krijgen.

 “Als het over Walschap gaat denkt iedereen onmiddellijk aan Houtekiet,
maar ik hou meer van zijn kleinere werken zoals Tor, Sybille en Denise.”

De volgende schrijver die Tuur De Weert aanhaalt is Kees Van Kooten. Van Kooten is een schrijver die voornamelijk over zichzelf schrijft, maar hij doet dat met zoveel humor en zelfspot waardoor het verhaal eens zo sterk wordt. Zijn boek ‘40’ (1982) vindt De Weert een goed voorbeeld hiervan. De Weert leest uit dit boek een stuk voor waarin het gaat over de prostatitis. Dit is hem bijgebleven omdat hij toen hij het boek zelf las toevallig ook met een prostaatontsteking kampte. De humor die Van Kooten in het verhaal legt, maakte het toch allemaal net iets draaglijker. “Is herkenbaarheid voor jou belangrijk?”, vraagt Steyaert vervolgens aan De Weert.

“Herkenbaarheid in een verhaal is geen noodzakelijkheid om een boek goed te vinden, maar ergens speelt het wel mee want ik lees graag boeken van schrijvers uit mijn generatie.”

Ook P.G. Wodehouse kan De Weert bekoren. Hij las zijn boeken toen hij jonger was en kon de typische Britse humor appreciëren. Dit brengt hem bij Jane Austen, want zij zorgde er in eerste instantie voor dat hij geïnteresseerd raakte in Engelse boeken. Hij las het boek ‘Emma’ (1815) van Jane Austen, omdat daar een Nederlandse vertaling van was. Het verhaal sprak hem zo aan dat hij graag nog meer boeken van haar wilde lezen, maar in die tijd waren er nog geen Nederlandse vertalingen van de andere boeken van Austen en dus besloot De Weert de boeken in het Engels te lezen. Een weetje? Jane Austen behoort tot de standaard nachtkastliteratuur van De Weert. Hij is altijd zeker één boek van Austen aan het herlezen. Ondanks dat haar boeken al 200 jaar oud zijn kruip je nog steeds in haar huid en maak je kennis met de sociale codes van toen, zo vindt hij. Dat raakt hem aan haar boeken. De Weert vergelijkt het met historische romans: ondanks dat deze boeken ook goed kunnen zijn, valt het eigenlijk net niet te vergelijken omdat die boeken ‘nu’ zijn geschreven.

“Ik ben natuurlijk niet meer zo piep – dat is een vaststelling – maar als ik nadenk over welke boeken er zijn blijven hangen en wat ik bijzonder mooi vind ga ik inderdaad terug naar het verleden.”

Het spreekt dan ook bijna voor zich dat schrijvers zoals Louis Paul Boon en Walter Van Den Broeck ook tot de favoriete schrijvers van Tuur De Weert behoren. En last but not least heeft De Weert met ‘Een soort van liefde’ (2016) van Alicja Gescinska een plotse wending in zijn keuzes voor het publiek in petto. Hij omschrijft het hedendaagse boek als hét perfecte boek, omdat alles klopt. Er is echter één ding dat hij het meest bewonderd aan het boek, namelijk de schrijfwijze. Gescinska schrijft zó juist. “Hoe komt dit dan, denkt u?” vraagt Steyaert. De interpretatie die De Weert eraan geeft is dat Gescinska pas vanaf zevenjarige leeftijd in België is komen wonen. Het Nederlands is voor haar niet haar moedertaal, waardoor ze volgens hem anders met de taal omgaat. Hij maakt de vergelijking met schrijvers zoals Dimitri Verhulst wiens roots qua taal diepgeworteld zitten in zijn boeken. Zou dat bij Gescinska net omgekeerd zijn dan? Een interessante vraag om haar te stellen, zo stel ik vast.

Op de vraag van Steyaert of hij anders leest omdat hij acteur is, kan hij niet met zekerheid een antwoord geven. Hij heeft veel theaterteksten gelezen, maar hij leest zijn boeken daarom niet altijd vanuit het perspectief van een acteur. Maar tegelijkertijd gebeurt het natuurlijk wel eens dat hij een interessant personage tegenkomt in een verhaal dat hij graag eens zou willen spelen. En zo geschiedde…

Tuur De Weert is vanavond en morgenavond te zien in ‘Dood van een handelsreiziger’ om 20 uur in 30CC/Minnepoort. Beide voorstellingen zijn uitverkocht.

Wat? De Boekenkamer
Wanneer?
– 25/10/2016 om 12u15: Tuur De Weert
– 12/02/2017 om 12u15: Raf Walschaerts
– 08/03/2017 om 12u15: Eva De Roovere & Tine Reymer
– 14/03/2017 om 12u15: Pieter Embrechts
– 25/04/2017 om 17u00: Wende
Waar? Tweebronnen/Auditorium, Diestsestraat 49
Prijzen? 6 euro (50% korting voor cultuurkaarthouders)
Meer info? 30CC literatuur programma

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s