Kippenvel en creativiteit, The Ministry Of Operatic Affairs

85a312fb65-didi-web

De voorbije maand ben ik voor de eerste keer naar een opera geweest. Wat een ervaring! The Ministry of Operatic Affairs is een fris opera ensemble dat naar eigen zeggen ‘opera uit de pluche haalt waar dat nodig blijkt en injecteert een stevige dosis jonge energie, humor en lef, daar waar ‘au sérieux’ de pret dreigt te bederven.‘ En daar zijn ze met hun voorstelling zeker in geslaagd.

The Ministry of Operatic Affairs wordt geleid door dirigent Bart Van Reyn en acteur-regisseur Korneel Hamers. Het ensemble bestaat uit orkest ‘Le concert d’Anvers’, koort ‘Octopus’ en verschillende internationale solisten.

Dido en Aeneas, Purcell

Op het podium staan zuilen gemaakt van doorzichtige plastic golfplaten, waarachter het koor tevoorschijn komt. De zangers hebben allemaal een blauw gestreept t-shirt aan, geen enkel t-shirt heeft dezelfde strepen.

Het eerste kwartier zit ik met tranen in mijn ogen en kippenvel te luisteren. Er komen duizend prikkels op me af en elke inzet, zowel van het orkest als van de zangers ontroert me. Ik ben aan het genieten.

Daarna kan ik me losmaken van mijn emotionele bel en is er plaats voor een kritische blik. Het is opvallend dat Purcell niet alleen voor de hoofdrollen maar ook voor de nevenpersonages een stevig aantal ‘zangminuten’ heeft geschreven. Het is dan ook geen passioneel duet van Dido of Aeneas dat mij het meeste boeit. Mijn favorieten zijn de twee diensters in blauwe jurken die af en toe samen zingen: helder en frivool. Ze bieden ademruimte terwijl de hoofdpersonages hun tragische lot te gemoed zingen.
Ook het koor heeft me meteen mee: hun rake dynamiek maken hen een krachtig blok. Hun aanwezigheid op het toneel is echter niet overheersend, soms zijn ze net een beweeglijk deel van het decor.

En dat decor komt schitterend tot zijn recht. Terwijl het neutrale blauw van het koor en de nevenpersonages in het decor opgaan, steekt de oranjeroze jurk van Dido af tegen het wit van het plastic bed. Ze sterft een prachtige dood.

mg_3972-2

(foto: http://ministryofoperaticaffairs.be/fotos.html)

Acis en Galatea, Handel

Het concept van twee opera’s op een avond lijkt vreemd, maar het gezelschap belooft dat ze de werken met elkaar in verbinding brengen. Hier is echter weinig van te merken, totdat het lichaam van Dido onverwacht tevoorschijn komt vanonder het bed waarop Acis en een demon net de liefde hebben bedreven. Verder gebeurt er niets meer met deze aanwezigheid. De link is erg geforceerd en heeft zeker geen meerwaarde.

Het thema van de voorstelling verandert van blauw in groen. De golfplaten zuilen van Dido’s paleis worden uitgerold. Met graffiti worden er groene bergen op getekend en het koor heeft groen gestreepte T-shirts aangetrokken (of er staat een ander licht op).

Natuurlijk ben ik onder de indruk van de prachtige en professionele stemmen (zie de passage waar ik nog bij iedere noot moest snikken), maar opnieuw gaat mijn aandacht vooral naar het nevenpersonage. Deze keer met een bokkenschedel op haar hoofd. Griet de Geyser heeft een heldere en bijzonder aangename zangstem. Bovendien heeft haar personage ondanks de onheilspellende rol, ook een humoristisch karakter.

Acis en Galatea is een metamorfose, en dat aspect miste ik een beetje. Ondanks de prachtige vormgeving va het toneel, wordt er geen aandacht besteed aan Acis die in een rivier zou veranderen.

Besluit

Het leuke aan ‘The Ministry of Operatic Affairs’ is de creativiteit die de opera vormgeeft: met name de keuze voor golfplaten en plastic. Ook de humor waarmee de solisten en het koor het verhalen durven uit te beelden smaakt me.

Prikkelt het om zelf naar een opera te gaan luisteren? Lees mijn artikel over the complete opera experience en hoe je vrienden meekrijgt naar zo’n topavond.

Solisten

Liesbeth Devos (Belinda, Galatea)
Claire Williams (Dido)
Alex Ashworth (Aeneas, Polyphemus)
Benedict Hymas (Sorcerer, Spirit, First Sailor, Acis)
Griet De Geyter (Second Woman, First Witch, Damon)
Esther Kouwenhoven (Third Woman, Second Witch)

Wat? Dido & Aeneas, Acis & Galatea – The Ministry Of Operatic Affairs  // Wanneer? 24 november 2016 // Waar? Schouwburg 30CC // Prijs? vanaf  15 euro

Een gedachte over “Kippenvel en creativiteit, The Ministry Of Operatic Affairs

  1. Pingback: Opera is … niet Beyoncé, verrassend veel seks en wel Simonneke uit Thuis | CLUB KULtuur

Geef een reactie

