Heimat 2: We hebben een nieuw idee nodig. Een waar we onder kunnen schuilen zo groot.

It’s hopeless but let’s keep hope in a way. When I think about grief, anger, revenge, climate change and things like that, it just makes me sad. And that’s maybe the reason people don’t think about it that much.’ (Jón Gnarr, voormalig burgemeester van Reykjavik (Ijsland), comedian en acteur)

De Nwe Tijd, het Antwerpse theaterhuis o.l.v. Freek Vielen, Rebekka de Wit en Suzanne Grotenhuis, creëerden in 2014 Heimat: een voorstelling waarvoor de makers naar hun eigen heimat trokken om er gesprekken te voeren met hun ouders en grootouders om alles te weten te komen over wat het leven is en hoe het geleefd dient te worden. Met Heimat 2 wordt dit een reeks. In dit tweede deel gaan ze op zoek naar waar men afscheid van moet nemen. Om deze zoektocht te vervolledigen en in de hoop een antwoord te vinden op hun vragen trekken Freek Vielen, Suzanne Grotenhuis, Harald Austbø en Tim David naar Groenland.

pepijn lutgerink.jpg

Foto: Pepijn Lutgerink

Harald Austbø zou voor deze voorstelling een requiem componeren. Een afscheidscompositie van negen delen, gespeeld en gezongen door de acteurs, waarvan sommigen nog geen instrument hadden aangeraakt, en verschillende zangkoren. Het resultaat is verbluffend. Els Van Steenberghe verwoordt het als volgt in Knack: ‘Hoe Austbø over zijn cello buigt alsof hij erin wil verdwijnen of hoe Tim David trompet speelt alsof hij alle pijn uit zijn hart blaast, dat zijn parels van scènes.’ Een treffende verwoording. Deze muziek diende als tapijt voor hun verhaal.

Ze vertellen over hun reis, de mensen die ze leerden kennen, de gesprekken die ze voerden. Met passie, emotie en uitbundige gebaren halen ze hun ervaringen naar boven. Ze vertrekken bij waar het allemaal begon: het idee om de reis te maken. En hoe deze uiteindelijk tot stand kwam. Hoe ze met z’n allen in een busje moesten en hoe het krap werd met de fanfare-instrumenten die sommigen nog niet konden bespelen. Naast deze vertelling die ze veelal gezamenlijk doen, elkaar aanvullend en onderbrekend, worden er theatrale beelden gecreëerd. Zo wordt bijvoorbeeld het noorderlicht gecreëerd met lange stokken en een zakje aan. Opmerkelijk, creatief en rijk voor de verbeelding.

Enerzijds wordt hun verhaal klein gehouden. Het gaat over hún reis, tot op het persoonlijke niveau met een brief aan de geliefde of een eenzame nacht op een rots, gewikkeld in een slaapzak. Anderzijds weerspiegelen ze een groter geheel, de wereld wordt erbij betrokken. Problematieken, zoektochten, of vragen die misschien meer mensen zich vandaag de dag zouden mogen/moeten stellen worden tegenover hun ervaring geplaatst.

‘De aarde voelen draaien terwijl we stilstaan. Ik wil op de grote draaiende aarde op zoek gaan naar de grootte van de mens. En of dat kan, stilstaan. Of we ons staande kunnen houden op deze wereld.’

Waar moeten wij afscheid van nemen? Deze zoektocht wordt vormgegeven in een mix van theatrale teksten, documentatie via video-projecties, interviews, muziekstukken van het gecomponeerde requiem waarvan stukken live worden gespeeld. Het is bijna niet te omschrijven hoe de makers van deze voorstelling erin slagen zo veel elementen samen te voegen zonder de voorstelling chaotisch, druk, te lang en oninteressant te maken. Ze nemen je in plaats daarvan mee op een trip, hun trip, die je in een rustige en aangename sfeer geboeid laat kijken.

pepijn-lutgerink-2

Foto: Pepijn Lutgerink

Het pamflet dat ze als makers willen uithangen wordt net iets te veel bedolven onder het documentatie-gehalte, maar desalniettemin gaf De Nwe Tijd het publiek en zichzelf de mogelijkheid hun reis en zoektocht (opnieuw) te beleven. Een ervaring vol beklijvende beelden, poëtische verhalen en fascinerende muziek die de moeite waard is. Wanneer de lichten doven en het de tijd is om te applaudisseren blijft het enkele seconden stil. Een veelzeggende stilte die het publiek en de spelers ruimte geeft te begrijpen dat het goed is, dat het publiek geniet en even tijd nodig heeft het geheel op zich te laten inwerken alvorens gejoel en geklap de ruimte te laten vullen.

Heimat 2 speelt nog in januari, februari en juni 2017. De volledige speellijst vindt u hier.

Ik zag Heimat 2 // Van De Nwe Tijd // In 30CC Schouwburg // Op 10 januari 2017

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s