WOESTE (N) WERELD

1da03d03c229b007be1d296e997db1b6-woesten-c-geoffrey-dunn-photography-1Copyright Geoffrey Dunn Photography

Drie muzikanten nemen plaats op het podium. De stem plaatst zich centraal op het podium in een houten constructie waarin een lampje brandt. De stem begint te praten, de muzikanten beginnen te spelen. Een koude rilling gaat door mijn lichaam. Kort, maar krachtig. De toon is gezet. WOESTEN begint.  

Nameloos staat er alleen voor in deze wereld. Hij is zijn naam vergeten, maar wat maakt het uit als je geen naam hebt, als je naar niets vernoemd bent? Het huilen is hem vergaan. Deze concertmonoloog is gebaseerd op de debuutroman “WOESTEN” van Kris Van Steenberge en bewerkt door Thomas Janssens.

De voorstelling heeft gelijkenissen, maar ook verschillen met het boek. Een gelijkenis is bijvoorbeeld de eenzaamheid die Nameloos kent. Hij is een jongen die er – althans voornamelijk – alleen voor staat. Hij moet zijn plan leren trekken in een wereld die niet om hem heeft gevraagd. In het boek is Nameloos een mismaakte jongen die in het dorpje, Woesten, woont. Hij gaat gesluierd door het leven en wordt onbegrepen. In de voorstelling is Nameloos een outsider. Een jongen die op basis van puur toeval niet in deze woeste wereld meetelt. Beide verhalen zijn anders, maar allebei kennen ze de eenzaamheid.

Een verschil is bijvoorbeeld de tijdsperiode waarin het zich afspeelt. In het boek speelt het verhaal zich af aan het einde van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. In de voorstelling vindt het verhaal in de moderne maatschappij plaats. Woorden zoals rebellen, kampen, smokkelaars en vrachtwagens komen meerdere keren naar voren, maar ook “mobiele telefoon” wordt genoemd. De voorstelling baseert zich dus in grote lijnen op het boek maar het is in een modern jasje gestoken.

“Altruïsme betekent het einde.
Als je naar het leed van individuen kijkt, verzwakt de groep.”

De stem vertelt een prachtige tekst. Er worden regelmatig metaforen gebruikt, maar er wordt nooit overdreven. De metaforen vormen een verrijking. Als elk verhaal mij zo zou worden verteld, zou ik verliefd worden op de stem en nooit willen stoppen met luisteren. Mooi, breekbaar en oprecht. Ik hang aan zijn lippen, van het eerste tot het laatste woord.

Maar desondanks de stem aan de hand van intonatie, klemtoon en ritme emoties weergeeft zijn het toch de muzikanten die met deze eer gaan lopen. Zij vullen de stem aan door het gevoel van het verhaal bombastisch te maken. Als je door naar de stem te luisteren bijvoorbeeld het gevoel krijgt dat het niet zo goed gaat met Nameloos, is het de muziek die ervoor zorgt dat je als kijker uit jouw rood theaterzaalzetelje wilt opspringen om hem te troosten omdat je het niet langer kan verdragen dat hij zulke verschrikkelijke dingen meemaakt. Om nog maar te zwijgen van de heersende, allesomvattende stilte wanneer zowel de stem als de muzikanten zwijgen. Dit kan voor het publiek in twee richtingen werken: ofwel vind je de muziek een meerwaarde, ofwel een zwakte. De muziek legt het publiek namelijk een gevoel op, terwijl het publiek zich zonder de muziek zelf een weg kan banen doorheen het verhaal.

En abrupt stopt de stem met vertellen, en stoppen de muzikanten met spelen. The end! Het publiek kijkt verward in het rond, wachtend op een vervolg dat er niet komt. En ik blijf als kijker niet achter met vragen over het verhaal, maar wel: “Waarom stopt een voorstelling van vijfenzeventig minuten ruim twintig minuten eerder?”

“En u vraagt maar en vraagt maar, alsof er op alles een antwoord is.”

Wat? Woesten – concertmonoloog
Tekst, regie en spel: Thomas Janssens// Regie-ondersteuning: Lucas Vandervost
Muziek: Vitaly Pisarenko (piano), Blaz Snoj (fluit) en Kacper Nowak (cello)
Trailer WOESTEN
Wanneer? Dinsdag 28 februari 2017 om 20u00
Waar? 30CC Wagehuys
Prijzen? 16 euro // Cultuurkaart 50% korting
Meer info? 30CC WOESTEN

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s