Knappe mannen met boeken: twee in één

 DSC01118.JPG

Vandaag vindt De Boekenkamer #5 met Pieter Embrechts plaats. De Boekenkamer is één van dé literatuurevenementen van het Leuvense 30CC. Het concept is eenvoudig: een bekende Vlaming komt langs in de bib, Tweebronnen, om er een uurtje te vertellen over zijn favoriete boeken. Ben je benieuwd naar het boek dat hij in één adem heeft uitgelezen? Of wil je weten welk boek er altijd op het nachtkastje ligt? Kom eens een kijkje nemen. Wedden dat je blijft terugkomen?!

Vandaag is De Boekenkamer in een ander jasje gestopt. Journaliste Katrien Steyaert (de Standaard Magazine, Weekend Knack, … ) interviewt normaal de boekenliefhebber, maar vandaag mag zij in het publiek plaatsnemen. Twee vrouwelijke studenten van de Lerarenopleiding Nederlands – Project Kunstvakken aan UCLL nemen het van haar over. Nou, spannend! Ik zou in hun plaats alleszins niet weten waar ik het meest nerveus voor zou zijn: om het interview te voeren terwijl jouw docenten en medestudenten jou van kop tot teen observeren en elk woord dat je zegt wikken en wegen, of omwille van het feit dat je Pieter Embrechts zomaar eventjes een uur lang diep in de ogen kan kijken.

Maar de studenten lijken hun zenuwen behoorlijk onder controle te hebben. Of doen ze misschien net een beetje té veel hun best om hun zenuwen onder controle te houden? Het lijkt vaak geforceerd, onnatuurlijk. Het valt op dat ze op voorhand een lijstje vragen hebben opgesteld die ze in een bepaalde vooropgestelde volgorde moeten doorlopen waardoor het gesprek met momenten in herhaling valt. Het interview zal volgens mij sterker zijn als ze meer ruimte laten voor datgene er op dat moment in het gesprek belangrijk is. Maar laat ik niet te kritisch zijn want vreemd is enige onnatuurlijkheid op zo’n moment niet. Als je weet dat je op elk woord dat je zegt wordt beoordeeld, is het al onmiddellijk een stuk moeilijker om er lekker ontspannen bij te zitten. No big deal dus, ze hebben het goed gedaan! Maar willen ze dit op dit niveau blijven verder doen in de toekomst, dan is er nog wat werk voor de boeg.

Een ander initiatief in samenwerking met de andere studenten is de fotovoorstelling die op de achtergrond wordt afgespeeld. Wat een leuk idee! Maar zo interessant als ik op het eerste moment vind, zo teleurstellend vind ik het op het einde van de voorstelling. De uitwerking ervan schiet tekort. Ik zie geen verband met De Boekenkamer en ik zie zelfs geen verband tussen de foto’s onderling. Wat is het doel van deze foto’s? Bovendien verspringen ze zodanig snel dat mijn aandacht er constant naartoe wordt getrokken waardoor ik steeds van het gesprek in kwestie afgeleid ben. Een leuke poging, maar verder a big no-no. Bij een sterkere uitwerking kan het wél een meerwaarde betekenen.

Maar wat blijft De Boekenkamer één van mijn favoriete evenementjes in Leuven. Het duurt slechts een uurtje, maar daardoor is het net zo lekker leuk. Tussen twee lessen in kan ik even uit de drukte stappen en mijn hoofd laten vollopen met heerlijke boekenpraatjes. Met een aantal interessante boekentips in mijn achterhoofd wandel ik vervolgens weer vrolijk naar buiten. Meer moet dat niet zijn, toch?! En tijdens deze vijfde editie van De Boekenkamer weet Pieter Embrechts die vrolijkheid weer op te wekken. Tijdens deze editie komen minder boeken aan bod die ik nog niet ken maar gaat het veeleer over boeken die ik al eens heb gelezen. Zo gaat het een heel tijdje over ‘Misschien wisten zij alles’ van Toon Tellegen. Pieter Embrechts vertelt over zijn ervaringen met dit boek. Het biedt als kijker weer een ander perspectief om iemand te horen vertellen over een boek waar jij zelf ook jouw ervaringen mee hebt. Maar wat mij van Pieter Embrechts uit deze Boekenkamer het meest zal bijblijven is toch wel zijn passievolle, intonatierijke manier van voorlezen. Hij maakt van het interview op ludieke wijze zijn eigen minitheatervoorstelling. En het publiek? Dat lacht vrolijk mee.

Wat? De Boekenkamer
Wanneer?
– 14/03/2017 om 12u15: Pieter Embrechts
– 25/04/2017 om 17u00: Wende
Waar? Tweebronnen/Auditorium, Diestsestraat 49
Prijzen? 6 euro (50% korting voor cultuurkaarthouders)
Meer info? 30CC programma

Een gedachte over “Knappe mannen met boeken: twee in één

  1. Het was inderdaad een mooie editie van de Boekenkamer met een meester-voorlezer in de hoofdrol.
    Gewoon even een aanvulling: de studenten van UCLL volgen geen opleiding journalistiek, maar een lerarenopleiding. Voor hen was het doel van de Boekenkamer dat ze de favoriete boeken van Pieter Embrechts zouden lezen (op die manier werd boeken lezen meteen ook functioneel voor de studenten) en dat ze er met hem in gesprek over zouden gaan. Aan het interview zelf was zeker en vast nog wat werk, maar dat zullen ze normaal gezien nooit meer moeten doen…

Geef een reactie

