fABULEUS brengt politiek, liefde, geschiedenis én jong geweld samen

17553504_1296968017059032_2884559162988287500_n

MERLIJN OF HET BARRE LAND

Woensdagavond liep de grote zaal van Opek behoorlijk vol voor de première van Merlijn of het barre land, de nieuwste voorstelling van jongerengezelschap fABULEUS. 2 muzikanten en 14 jonge spelers stonden samen op de scène om een vernieuwende versie te brengen van het beroemde verhaal van Koning Arthur en zijn Ronde Tafel. Vertrekkend vanuit Merlijn oder Das wüste Land (1978-1980) van Tankred Dorst (een stuk dat 12 à 15 uur zou duren om het volledig op te voeren) slaagden Dirk De Lathauwer en Astrid Ogiers erin om 14 jongeren tussen de 13 en 22 jaar oud én de dromerige klanken van Hydrogen Sea het stuk te laten dragen.

Arthur, de zoon van Uther Pendragon en Ygraine, wordt bij zijn geboorte door Merlijn meegenomen en ondergebracht bij een edelman. Uther Pendragon, voormalig heerser van Brittannië, sterft, waardoor er grote onrust onstaat in het rijk. Daarom plaatst Merlijn het zwaard Excalibur in een steen en wie het zwaard eruit kan halen, wordt de nieuwe koning van Brittannië. Wanneer Arthur als schildknaap het zwaard van Sir Kay (zijn adoptiebroer) vergeet en dit moet gaan halen, komt hij het rotsblok met Excalibur tegen en haalt het zwaard zonder enige moeite uit de steen. Arthur wordt koning, trouwt met Guinevere en richt de Ronde Tafel op, waar ridders aan plaatsnemen met een geloof in gelijkheid en zicht op een betere wereld. Eén van die ridders is Lancelot. Wanneer hij verliefd wordt op Guinevere, verschijnt Mordred (de buitenechtelijke zoon van Arthur) aan het hof. Hij zal Guineveres ontrouw veroordelen en mee aan de oorzaak staan van de val van het rijk van koning Arthur.

Al snel werd duidelijk dat er enkele straffe jonge acteurs hun rol vertolkten. Zo werd er met de openingsscène, de geboorte van Merlijn, al meteen een stevige toon gezet door Merlijn (Ellen Sterckx) en zijn vader De Duivel (Amber Janssens). In een sober decor, waar je toch veel kanten mee uit kan, elektronische beats, kleurige en af en toe geestige kostuums werd dit verhaal vervolgens naar het huidige tijdperk getrokken.

Een stuk of zes platformen op wielen deden dienst als wand, maar ook als rots, bed, podium of Ronde Tafel. Verder stond een hoger platform op de scène waar de muzikanten op geïnstalleerd stonden. Hydrogen Sea, de band die bestaat uit zangeres Birsen Uçar en PJ Seaux, zorgden in de voorstelling voor sfeerscheppingen en muzikale intermezzo’s. Hun zogenaamde ‘slow-motion techno’ gaf een meerwaarde tijdens de voorstelling. Onder hun platform was een ruimte waar attributen en kostuums verzameld lagen en twee banken waarop de spelers konden zitten tijdens scène’s. Een zeer fijne scenografie met ruim speelvlak, wat vrijheid gaf aan de spelers.

18033316_1319668811455619_8583008955504259760_n.jpg

Het voordeel aan werken met jonge acteurs is dat de goesting en het plezier van hun spel spat, enorm fijn om naar te kijken. Je voelde dat ze goed wisten waar ze mee bezig waren en welk verhaal ze vertelden. Hoewel deze voorstelling behoorlijk lang was (zo’n 2 uur en 45 minuten) bleven de spelers zich geven. Waar het energiepijl voor mij naar beneden drijgde te zakken, probeerden zij het weer omhoog te trekken. Dit werkte vaak, maar niet altijd. Ze slagen erin het verhaal van Arthur en zijn Ronde Tafel, de liefdesgeschiedenis tussen Lancelot en Guinevere en Arthur en Guinevere samen met een politieke noot op een heldere manier te brengen, waardoor er nog gewonnen kon worden in tekstschrappingen om de energieboog van de voorstelling meer gespannen te houden.

Desalniettemin werd er enorm veel variëteit getoond. Er was, naast de muzikale ondersteuning, nog een leidende constante aanwezig: de projectie van titels en stukken prozaïsch geschreven verhaal om de rode draad niet te verliezen. Deze maakten het aangenaam voor het publiek om te kunnen volgen. Door deze twee leidende factoren kon er veel gepermitteerd worden in wat betreft stijlafwisselingen of het doorgeven van rollen. Een goede keuze.

18011154_1319669158122251_7294781950991225671_n

Merlijn of het barre land is nog één keer te zien als avondvoorstelling (op 25/04) waarna een reeks schoolvoorstellingen volgen. Meer info over de speeldata vindt u hier.

Ik zag Merlijn of het barre land // Van fABULEUS // Regie Astrid Ogiers en Dirk De Lathauwer // Muziek Birsen Uçar en PJ Seaux (Hydrogen Sea) // Spel Toon Acke, Silke Blancke, Siska Bouwen, Kobe Bruggemans, Adam Dehaspe, Willem Herbots, Amber Janssens, Johanna Loman, Daniel Luycx, Gloria Monserez, Ivana Noa Batchvarov, Ellen Sterckx, Adam Swennen en Lukas van der Burgt // In Opek // Op 19 april 2017

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s