Rechthoekige en ronde tafels in Merlijn of het barre land

THEATER – fABULEUS speelt Merlijn of het barre land van 7 tot 10 november in OPEK.

De duivel stuurt zijn mensenzoon met een missie de wereld in: ‘Laat het slechte in de mens naar boven komen’. De jonge tovenaar Merlijn weet alleen nog niet of hij wel mee wil doen met de smerige spelletjes van zijn vader.

0ByZxTxkdZLZ3WE5CTDl3cHVLRk0© Clara Hermans

De rest van het verhaal is bekend. Wie het zwaard Excalibur uit de steen krijgt, mag zichzelf de koning der koningen noemen. Geen enkele ridder slaagt erin, tot Arthur, de schildknaap van Kay het probeert. Vanaf dat moment is hij koning Arthur. De zoon van koning Uther is niet opgezet met de loodzware taak die op zijn schouders rust. Gelukkig is er de tovenaar Merlijn om hem met raad en daad bij te staan. Hij toont de koning een paar kunstwerken, maar Arthur is niet zo onder de indruk van landschapsschilderijen of Alepponica, de hedendaagse bewerking van Picasso’s Guernica. Het schilderij van Guinevere met de ronde tafel triggert hem wel. Al is de vraag hier wat hij het interessants vindt. Haar groene ogen of het meubelstuk dat de edelman die met haar trouwt als bruidsschat in ontvangst mag nemen? Arthur besluit op het koopje in te gaan en trouwt met de mooie Guinevere.

Aan de hand van rechthoekige tafels slaagt Arthur er in om de befaamde orde van de ridders van de ronde tafel op te richten. In een productie van fABULEUS kan het allemaal. Ook ’s werelds dapperste ridder, Lancelot biedt zich op zijn vliegvisschoeisel aan om bij de club te komen.  Zijn verschijning is ook koningin Guinevere niet ontgaan. Terwijl de ronde tafel-ridders en hun koning vechten voor de vrede, weerklinkt Imagine van John Lennon, meesterlijk gebracht door de band Hydrogen Sea. Blijft Arthurs vredelievende politiek van De leeuw eet gras wel overeind? Het rechte pad waarop Merlijn Arthur en zijn entourage wil houden, blijkt soms wat aan de smalle kant.

De grote tovenaar Merlijn die als een klein hulpeloos vogeltje ontwaakt ten midden van een nest kranten die over de waan van de dag berichten; de jongere generatie die zich wat verveelt omdat het onder koning Arthur niet meer de bedoeling is om hele volkeren in de pan te hakken; het vele bloed dat vloeit in functie van de vrede; de Amerikaanse reporter die alles in zijn thuisland zoveel beter vindt. Onder de regie van Dirk De Lathauwer en Astrid Ogiers blijft het idee van de oorspronkelijk Duitse bewerking van Tankred Dorst behouden. Waar Dorst destijds de Arthurstof projecteerde op de Koude Oorlog, is bij fABULEUS de vergelijking met de complete waanzin van het huidige Trump-en brexittijdperk niet ver te zoeken.

Met deze productie heeft fABULEUS nogmaals bewezen wat ze waard zijn. Dans- en theaterproducties maken met jongeren en hen de juiste artistieke omkadering bieden, dat is waar ze voor staan. Met succes! De verbrokkeling en chaos van de Arturstof blijf behouden en verheffen het tot een geheel dat de ondergang van de mens voorstelt.

 

MERLIJN OF HET BARRE LAND DOOR fABULEUS|  7 tot 10 november 2017 | OPEK | 7 euro voor cultuurkaarthouders| Meer info? Klik hier voor de website en hier voor de trailer

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s