‘Camus’, een held van het absurdisme en mooier dan Nietzsche.

Dinsdagavond zakte Arsenaal Lazarus af naar de schouwburg van Leuven. Ze namen ons mee op een interessante zoektocht naar het wie en het wat van de wereldberoemde Franse schrijver: Albert Camus. Bekend van ‘de vreemdeling’ en ‘de mythe van Sisyphus’, maar bovenal een boegbeeld van het existentialisme. Of nog beter, het absurdisme: ‘Wat te doen met de slechte mop die het leven heet?’ vormt het uitgangspunt van de avond.

We zien een interessante setting met slechts een cirkel van herfstbladeren in het midden, een leegstaand bad achteraan het podium, een hele boel instrumenten en een specifieke old school kledingstijl. De voorstelling begint met een speech die Nietszche op de begrafenis van Albert Camus voorleest. Een tekst die meteen uit de doeken doet waar het over gaat: niet zo zeer over de werken van Camus, maar over zijn persoon en zijn ideologie. Ook de figuur van Nietzsche en zijn band met Camus zullen in het stuk duidelijk hun plaats toegekend krijgen. Het is een interessante start, maar misschien was het net iets te zwaar om er in te kunnen rollen. Het muzikale vervolg fleurt de boel dan weer op en de kijker zit ondertussen goed genesteld in zijn stoel.

Er wordt een bepaalde sfeer op het podium geschept die de voorstelling een losse toets geeft. Door letterlijk de woorden ‘het is niet met personages ofzo hoor’ uit te spreken werd het ijs gebroken en ontstond er een dynamisch gesprek tussen alle acteur op het podium. Alles wat ze over Camus weten of willen bijbrengen wordt door elkaar geroepen. Na de ontploffing van deze conversatie, waarbij er vrolijk in het rond wordt gehuppeld op de woorden ‘Sartre mag schrijven wat hij wil, hij is en blijft een scheve bril’ krijgt het stuk wat meer vorm en structuur, maar we weten nog steeds niet goed wat te verwachten van de avond.

a4257ec243ae18326cf4d3105de0faca-Camus_Persfoto-3-c-RaymondMallentjer

Elke acteur nam een deel van Camus’ leven onder de loep en werkte hier iets rond uit, zo werd later ook even tussen de soep en de patatten meegegeven. Koen De Graeve brengt ons een originele uitwerking van de mythe van Sisyphus -waarbij Bertje de beer de hoofdrol speelt-, Lien Thys neemt even de rol aan van de vrouw van Camus, Pieter kruipt in het onderbroek van de schrijver terwijl hij de vreemdeling leest en ook Nietzsche passeert nogmaals met een klachtenbrief. Dans, muziek, monoloog, dialoog, … Alles komt er in aan bod. Het stuk kent verschillende fragmenten die door middel van plezierige, dynamische en interessante, maar vaak net iets te rommelige gesprekken aan elkaar gebonden worden.

Om er één stuk uit te pikken dat uw recensente het meeste bijbleef kies ik toch voor de geniale bijdrage van Lien Thys waarbij ze, na een dansbeurt, in de huid -of beter gezegd het hout- van een raam kruipt. Niet zomaar een raam uiteraard, Thys is het raam van de kamer waar de vrouw van Camus, Francine Faure, verblijft in de psychiatrische instelling. ‘Een prachtige vrouw’ verliest de levenslust en raakt in een depressieve spiraal. Een interessante invalshoek, zeer tot de verbeelding sprekend en een logische keuze wanneer blijkt dat ze later uit datzelfde raam springt. ‘Ik spreid mijn armen en ze vliegt op me af’, klinkt het in een muisstille zaal.

Na anderhalf uur denken we Camus door te hebben, zowel zijn werk en zijn ideeën als het stuk waar we naar kijken. Dat duurde net iets te lang, maar hield de kijker wel actief aan het werk. Afsluiten deed Joris Van Den Brande, zittend in een Chesterfield met een monoloog vanuit de persoon van Camus. Een mooie monoloog, een sterke tekst, maar niet de spetter die de kijker met opengevallen mond naar huis doet slenteren.

We genoten van een interessante avond waar we zowel konden lachen als nadenken over het leven. Misschien was het wel de bedoeling van de acteurs om een absurd theater te brengen -wat niet zou verbazen uiteraard-, misschien verloren ze zich echt wel af en toe in de appreciatie en het enthousiasme.

Dinsdag 19/12/2017 – Camus – Arsenaal Lazarus – 30CC

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s