Impresiones Intimas (27/01): intieme impressies op een druilerige zondagmorgen

Maarten Vandenbemden en Saskia Van Herzeele hebben elkaar leren kennen aan het conservatorium van Brussel en vormen samen Duo Adentro, een veeleer ongewone bezetting van klassiek gitaar en piano. De klankkleuren die hun berekende arrangementen en afgewogen herwerkingen van Ravel, Piazolla en Debussy voortbrachten, huldigden het Parijs van de vroege twintigste eeuw, waar het impressionisme hoogtij vierde.

Een uitverkocht Wagehuys getuigde van de breed gedragen belangstelling voor re-interpretaties van het oeuvre van het Franse impressionisme. Het duo opende met Pavane pour une infante défunte (1899), een van de vroegste werken van Maurice Ravel, waar gitaar en piano elkaar vonden in een dialoog van vraag-en-antwoord. Vandenbemden en Van Herzeele vervolgden met Ma Mère l’Oye (1908-1910), een reeks van vijf stukken voor quatre-mains, die zij vakkundig herwerkten voor gitaar en piano. Met name de passages Laideronette, Impératrice des Pagodes en Les entretiens de la Belle et de la Bête resulteerden in een eerste hoogtepunt: het speelse karakter van deze muziek, vergezeld van de nodige glissando’s, wist het duo voortreffelijk te vertolken. Nadien passeerde Adios Nonino (1959) van Piazolla, een tango die de Spaanse bandoneonist schreef naar aanleiding van het overlijden van zijn vader. Stilistisch gezien kon een dergelijke herwerking de nodige risico’s met zich meebrengen, maar wederom sloeg Duo Adentro meesterlijk in haar opzet, zo brachten hun instrumenten de passie en hartstocht die uitgingen van het nummer zonder meer over naar het publiek.

De grootste ontdekking van de ochtend was mogelijk Impresiones Intimas (1911) van de Catalaanse componist Frederico Mompau, waar het aperitiefconcert tevens haar naam aan ontleende. Een intermezzo van enige toelichting door Vandenbemden leerde dat zijn oeuvre ook voor het tweetal een ware gewaarwording was. Tot slot zorgde Petite Suite (1888-1889) van Claude Debussy voor de ware apotheose: de gitarist leidde elk onderdeel van de suite in met enkele regels uit een sprookje, waarmee hij het dromerige en kinderlijke karakter van de muziek voortreffelijk tegemoetkwam. Achtereenvolgens sloeg Duo Adentro zij zich meesterlijk door de vier delen: En bateau, Cortège, Menuet en Ballet. Inspirerende herwerkingen van een impressionant oeuvre.

30CC-Wagehuys

https://www.30cc.be/nl/programma/item/impresiones-intimas

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s