Skate or die! Mid90s is een warme nostalgietrip (inclusief schaafwonden)

Of je nu vroeger een skater kid was of niet, Mid90s is de nostalgietrip waarvan je niet wist dat je hem nodig had. Jonah Hills regiedebuut gaat over Stevie (Sunny Suljic), een jongen van dertien die al skatend bevriend geraakt met lokale ‘cool kids’ en zo in een compleet nieuwe wereld valt.

Dat laatste mag je nogal letterlijk nemen, want zijn vlucht van wankel moedernest naar vrijheid verloopt niet zonder slag of stoot. Door te tonen dat hij harde slams kan incasseren, wint Stevie het respect van de oudere skaters, die hij vroeger alleen van op afstand observeerde. Zijn onzekerheid smelt snel in de zonovergoten straten van LA, waar een grappig vriendschapsverhaal tot stand komt, maar interessanter dan die vriendendynamiek is de verbetenheid waarmee hij zich laat omkneden. Gekweld door eenzaamheid en het pestgedrag van zijn oudere broer, kiest hij resoluut voor een nieuwe identiteit, voor een frisse start, voor meisjes, ollies en sigaretten.

Stevie mag dan voor een nieuwe levensstijl hebben gekozen, zijn ellendige thuissituatie geraakt er niet mee opgelost. Die spanning tussen twee werelden trekt het verhaal langzaam voort en geeft het geheel een realistische ondertoon. Vooral de scheve relatie met zijn broer levert interessante scenes op, die moeiteloos spanning en ongemak combineren met sappige humor. Situaties swingen meermaals van grappig naar tragisch zonder dat ze stuklopen op een te plotse intensiteit, wat de film een soort zelfzekere flexibiliteit geeft. Als kijker dobber je in een mooie mengelmoes van emoties zonder dat je partij moet kiezen, want gaandeweg wordt het duidelijk dat het niet alleen Stevie is die met problemen zit opgescheept.

Afbeeldingsresultaat voor mid90s blind

Mid90s is een van de weinige films die echt aan de essentie van het skaten raakt en tegelijkertijd een boeiend verhaal voortbrengt. Stevies asfalterige afdaling toont wat het betekent om op te groeien, ertussenuit te vallen en door te gaan. Dat soort levenslessen zijn al ontelbare keren de revue gepasseerd, maar nog nooit van zo dichtbij op een plank met wielen. Bovendien scoort de film sfeerpunten met zijn Californische ninetiessetting die tot in de puntjes uitgewerkt is: alles klopt, van muziek en mode tot het afval op de straten.

Hoewel deze Amerikaanse coming of age-prent weinig personages met reliëf bevat en de verhaalstof niet ten volste benut, is ze heerlijk herkenbaar en ademt ze een vallen-en-opstaan-logica die perfect past bij haar ode aan de skatersfilosofie.

Vertoningen: wanneer en waar?

€6 met je cultuurkaart

Zie ook: Mid90s en Illegal Civilization

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s