De Negende Symfonie zoals Beethoven haar ‘hoorde’

Bijna 200 jaar na de eerste uitvoering speelde het Beethovenorkest Le Concert Olympique woensdag de nieuwe Urtext-editie van de beroemde Negende Symfonie. LUCA Campus Lemmens was de uitverkoren setting voor deze wereldpremière. Onder leiding van dirigent Jan Caeyers bracht het orkest samen met het Octopus Symfonisch koor en vier solisten een straffe uitvoering van deze nieuwe versie.

Dit jaar is het 250 jaar geleden dat componist Ludwig van Beethoven werd geboren in de Duitse stad Bonn. Le Concert Olympique kreeg van het Beethoven Haus in Bonn en de uitgeverij Breitkopf & Härtel de eer om als eerste de Urtext-editie van Beethovens Negende Symfonie te spelen. Beethoven voerde de Symfonie voor het eerst op in 1824, maar doorheen de jaren is hij blijven werken aan de partituur. Op basis van verscheidene bronnen is er nu een wetenschappelijke ‘oer-editie’ gemaakt die de oorspronkelijke versie van de componist zo precies mogelijk benadert.

Tijdens het vierde en laatste deel treden de solisten en het koor in actie. © Le Concert Olympique

De violen zetten het concert vinnig en niet te vrolijk in – zoals de naam van dit eerste deel ‘Allegro ma non troppo, un poco maestoso’ ook aangeeft –en gaan in dialoog met de hoorns. Dirigent Jan Caeyers staat van de eerste minuut als in trance zijn orkest te begeleiden. Het concert barst echt los in het tweede deel waarin woedende crescendo’s touwtrekken met lieflijke passages, waarin het plukken van de vioolsnaren de hoofdrol speelt.

In het derde deel voel je hoe Beethoven met deze symfonie het classicisme inwisselde voor de romantiek. Ierse soliste Claudia Boyle, die de sopraanstem op zich nam, verwoordde het gevoel dat deel doet opborrelen als volgt: “It is very hard not to get emotional in it. It makes you reflect. It brings you somewhere else. It transcends everything. That is the beauty of good music. It transports you.” Het orkest slaagt erin om je mee te nemen op die trage en lyrische reis.

De bariton Andre Morsch zet het thema ‘Ode an die Freude’ vol trots in tijdens het vierde en laatste deel: “O Freunde, nicht diese Töne!” Het koor en de solisten zijn perfect afgestemd op het orkest. De koorfinale zorgt voor kippenvel en een weggepinkte traan in het publiek. Le Concert Olympique verwende met een krachtige versie van de Negende Symfonie zoals Beethoven haar – hoogstwaarschijnlijk – ook echt zelf wilde horen.

Lees hier ook het interview met dirigent Jan Caeyers.

Le Concert Olympique, Beethoven: Symfonie nr. 9 | LUCA Campus Lemmens | Woensdag 11 maart 2020

Een gedachte over “De Negende Symfonie zoals Beethoven haar ‘hoorde’

  1. Pingback: Interview Jan Caeyers: “Er is niemand zo beroemd als Beethoven” | CLUB KULTUUR

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s