Sterren en strepen. Onze keuze uit het Festival 20・21-programma

Festival 20・21 is gestart. De concertreeks staat dit jaar in het teken van de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Met negen concerten en zes lezingen slaat Festival 20・21 een brug naar het land over de oceaan.

Dit jaar geen grote bijeenkomsten, wel intieme concerten in de prachtige kapel van het Hollands College. En een bruisend UUR KULTUUR in het STUK.

1. Lauds & Homages

Kan een muziekstuk onspeelbaar zijn? Toen John Cage zijn Freeman Etudes schreef, dacht hij van wel. De Amerikaanse componist maakte zijn stuk zo moeilijk, dat niemand het ooit zou kunnen uitvoeren.

Dit fragmentje uit de Freeman Etudes geeft een idee van de complexiteit (Wikipedia). Hier hoor je hoe het klinkt

Dat was buiten een aantal briljante violisten gerekend, die zich zo lang op het stuk stortten, tot ze het konden spelen. Ondertussen zijn de Freeman Etudes geen onspeelbare stukken meer, maar virtuoze experimenten die nog steeds worden uitgevoerd.

Festival 20・21 selecteerde niet alleen de Freeman Etudes, maar ook andere virtuoze – en aartsmoeilijke – werken voor viool.

Een van die werken is de Sonata voor viool solo van Béla Bartók. De sonate is zo complex, dat het soms lijkt alsof je niet één violist hoort, maar een heel ensemble.

Lauds & Homages | 28 en 29 september | Hollands College | €20 (basis), €15 (student), €10 (Cultuurkaart)

Wibert Aerts repeteert in het Hollands College

2. I am a stranger everywhere

Lange tijd was Amerika het toevluchtsoord voor wie van nieuwe horizonten droomde of moest vluchten voor oorlog.

In de jaren 40 kwamen veel Europese componisten in Amerika terecht. Wat hen verbond was niet zozeer een muzikale stijl, maar wel een gevoel van vervreemding en ontworteling.

Festival 20・21 verzamelde liederen waarin heimwee klinkt. Ze zijn van de hand van twintigste-eeuwse ballingen, of van Franz Schubert, van wie het oeuvre een bron van inspiratie is voor elke componist die de vervreemding verklankt.

Sopraan Lore Binon en pianiste Inge Spinette, specialisten in het vak, zullen de liederen vertolken. Zij geven uitdrukking aan eenzaamheid en afstand, woorden die de laatste maanden een heel nieuwe lading hebben gekregen.

I am a stranger everywhere | 20 en 21 oktober | Hollands College | €20 (basis), €15 (student), €10 (Cultuurkaart)

Lore Binon zingt Schubert tijdens de lockdown (Sylvie Decramer speelt piano)

3. Imaginary Landscapes

Nadat je een stuk van John Cage hebt gehoord, klinkt de wereld buiten de concertzaal nooit meer hetzelfde.

Dat komt omdat John Cage van elk geluid muziek maakt: een klinkend kopje koffie, een ruisende radio, zelfs de stilte. Zo scherpt hij je oren en laat hij je geluiden horen waar je nog nooit bij stil had gestaan.

Live klinkt het werk van Cage nog veel beter. Zeker als het gebracht wordt door Slagwerk Den Haag, een gerenomeerd ensemble dat vier jaar geleden Leuven al verraste met Cages muziek.

Slagwerk Den Haag speelt Imaginary Landscape 3 voor de Nederlandse televisie

Imaginary Landscapes | 15 oktober | STUK | Dit concert is een UUR KULTUUR en is gratis met Cultuurkaart. Via deze pagina kun je begin oktober tickets reserveren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s