Martin Margiela: In His Own Words

Ofschoon hoe een levende legende voor de eerste keer – met woorden – zijn bestaansgeschiedenis en concept zorgvuldig aan elkaar rijgt.

Margiela – zei Carla Sozzani – de laatste revolutie in de mode

Gigantische neervallende gordijnen en euforisch gejoel. De eerste beelden van de documentaire zouden de laatste kunnen zijn, althans die van een conventionele documentaire. Het zou niet mogen verbazen dat een cultmeester à la Margiela op deze eigenzinnige wijze wordt ingeleid, en toch doet het dat. Ondanks de meer klassieke keuze om de rest van zijn ongekend verhaal min of meer chronologisch te ontrafelen, ontwikkelt dit gevoel van verbijstering zich als rode draad doorheen deze documentaire. Zo bespreekt Margiela – met een serene ‘eigenlijk-was-ik-hier-altijd-al-evidentie’ – de ene na de andere revolutie die zijn aanwezigheid teweeg heeft gebracht in de mode-industrie.

“He never tried to please, but it was pleasing because of that.” 

– Lidewij Edelkoort

De laatste revolutie mag je letterlijk nemen. Maison Martin Margiela laat een verpletterende indruk na op de hedendaagse mode-industrie. Tegencultuur, streetcasting, Tabi’s, spontaniteit. Toch spelen Margiela en zijn aanhang zijn invloed uit als een vanzelfsprekendheid. Want wie zijn ideeën tot leven ziet komen, vraagt zich af waarom het niet altijd zo is geweest. Een absoluut ‘valse’ volslagen evidentie in de beste zin van het woord.

Neem het witgekalkte pad – zei Margiela – niet het bewandelde

© Deepseathougts
Deel van een Maison Martin Margiela winkel in 2006, Tokyo.

Margiela’s eigenzinnigheid vertaalt zich in conceptuele eenvoud en vanzelfsprekend-ogende kunstgrepen. Een voorbeeld hiervan krijgen we – aan de hand van archiefbeelden – voorgeschoteld wanneer hij start te vertellen over de geboorte van zijn merk en eerste kledingstukken. Radicale kleren, radicale presentatie. Elke vierkante centimeter van zijn eerste showroom gehuld in wit en meer wit, als een middelvinger opgestoken tegen de excessieve vormgeving en merkenhysterie van de jaren tachtig. De symboliek van dit kleur blijft een constante in Margiela’s verdere werk.

© artsandlabour.com.  Het wit MMM label zonder merknaam.

Mijn collecties spreken voor zich – zei Margiela – niet mijn gezicht

Holzemer (regisseur) slaagt erin Margiela zowel als concept en als persoon heel te laten. De documentaire licht het tipje van Margiela’s anonieme sluier niet. Margiela wordt daarentegen met dezelfde voorzichtigheid omsluierd zoals hij zijn modellen sluierde in zijn allereerste collectie. De focus gebrand op beweging en concept. Een warme stem en de beweging van zijn handen. Meer heeft Holzemer als doorwinterde verhalenverteller niet nodig om de intimiteit en authenticiteit die Margiela bezielt, bloot te leggen, zonder een aanslag te plegen op zijn in mysterie gehulde identiteit.

Doorheen de rest van de documentaire wordt er aldus door Holzemer vlot gespeeld met die eerdergenoemde ‘eigenlijk-was-ik-hier-altijd-al-evidentie’. Holzemer speelt vanzelfsprekend op een andere manier in op dit gevoel, maar de manier waarop hij dit bolwerkt, getuigt van even grote creatieve vakkundigheid als die van Margiela. Nochtans vormt de tegenstelling tussen Margiela’s fysieke anonimiteit en de rocksterallure die met zijn naam gepaard gaat, eerder het recept voor een abstracte bloemlezing dan dat voor een uiterst intiem en tastbare eerste kennismaking. Intimiteit is wat Holzemer het best doet, en dat laat ik dan ook graag aan hem over.

© Raf Coolen voor Maison Martin Margiela
Eerste collectie S/S 1989 in Parijs, Café de la Gare, met iconische Tabi schoenen en sluier.

Een overdonderende ode aan levende Belgische geschiedenis, gaande van de cultmeester himself tot de keuze voor de Belgische artrock muziek van dEUS. Beschikbaar op Dalton.be – 5 euro per maand, toegang tot alle films (exclusief Premium ZED-films).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s